Mag een gemeente in een groot deel van een stad/dorp entree vragen?

Komende zondag is er bloemencorso bij ons in het dorp. Veel corsowagens banen zich dan een weg, over een vooropgesteld parcours binnen een afgesloten ring rondom het centrum.

Bij élke toegangsweg naar het centrumgebied staan toegangspoortjes waar men een entree heft van €9,50 pp om de corsowagens langs het parcours te kunnen bewonderen.

Burgemeester heeft dit complete, openbare centrumgebied, met een afgegeven vergunning, als 'evenemententerrein' betiteld.

Mijn zus woont in dit (tijdelijk afgesloten) centrumgebied en wil graag haar 65e verjaardag op die dag vieren, echter dienen wij als gezin dan eerst 4x€9,50=€38,00 aan entree te betalen, enkel en alleen om mijn zus te kunnen bezoeken.

Gemeente is vandaag niet meer te bereiken, een ontheffing wordt door de betreffende stichting geweigerd en de politie verwijst me weer terug naar de gemeente welke de vergunning heeft verleend.

Een compleet centrum afsluiten en nietsvermoedende 'bezoekers' verplicht entree laten betalen? Dat kán toch niet?

Wat kán ik en wat mág ik in deze ondernemen om, zonder entree te móeten betalen, tóch mijn zus op haar verjaardag te kunnen bezoeken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Ritsuka
8 jaar geleden
het is volgens mij lang van tevoren bekend dat dit evenement plaatsvind. Is het dan niet mogelijk de verjaardag op een ander moment te vieren of op een andere locatie?
Erna55
8 jaar geleden
Meestal krijgen de bewoners van het afgesloten gebied ruim van tevoren de gelegenheid om gratis extra toegangskaarten aan te vragen.
Mogelijk heeft ze zich niet gerealiseerd dat ze dat zelf bijtijds moet regelen. Ze kan wel met haar persoonlijke toegangspas en legitimatie jullie ophalen bij een van de controleposten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ritsuka Bedankt voor je antwoord, echter is het toch aan mijn zus wáár en wannéér zij haar 65e verjaardag viert. Datum en locatie van háár verjaardagsfeest hoeven toch niet bepalend te zijn van een plaatselijk evenement wat toevallig in haar woongebied plaatsvind? @Erna55 Bedankt voor je antwoord. Zoals al in de vraag aangegeven, heeft mijn zus enkele weken geleden al een ontheffing bij de desbetreffende stichting aangevraagd. Deze is haar echter geweigerd met de mededeling dat het een 'evenemententerrein' betreft en entree betaald móet worden. Dit blijkt achteraf volledig onjuiste informatie te zijn geweest.. De plaatselijke politie heeft me zojuist duidelijkheid verschaft, dat door de stichting NIET verplicht kan worden gesteld om entreegelden op een openbare weg te innen. Ondanks het feit dat het zogezegd een afgesloten 'evenemententerrein' betreft en dat daarvoor een vergunning is afgegeven. Een compleet centrumgebied is géén 'terrein' meer en dient voor iedereen vrij toegankelijk te zijn aldus de politie. Het is en blijft de openbare weg. Ontheffing is nu inmiddels wel verleend in gezamenlijk overleg met de stichting en politie. Nou, iedereen tevreden maar waarom eerst zo moeilijk doen, terwijl het ook gemakkelijk kan. Zo zie je maar weer... Regeltjes, regeltjes en nog eens regeltjes. En...geld, geld en nog eens geld zijn de eerste prioriteiten in dit land.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ritsuka Erg flauw antwoord. Dat de zus (bij leven en welzijn) op deze dag haar 65e verjaardag zou vieren, was bijna 65 jaar geleden als bekend!
Ritsuka
8 jaar geleden
Ik plaats geen antwoord Willem, ik plaats een reactie met een mogelijk alternatief.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je moet gewoon net buiten het gebied met je zus afspreken en die stapt dan fijn bij jullie in de auto. Zij zal wel ergens op een lijst staan dat ze daar in dat gebied woont. Die poortwachter kan dan niet jullie weigeren en alleen je zus doorlaten. Ze kan ook nog bewijzen dat ze jarig is dus volgens mij is er dan geen vuiltje in de lucht. Jullie zijn toch geen corsobezoekers maar transieten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@freekfluweel Bedankt voor je antwoord, echter is het intussen al opgelost door bemiddeling van de plaatselijke politie naar het corsobestuur toe. Dit bestuur heeft mijn zus bewust (???) foutieve informatie verschaft omtrent de verleende vergunning, om van het gehele centrumgebied een 'evenemententerrein' te mogen maken. M.i. bewust om alsnog onterecht entreegelden te ontvangen. Iedereen bedankt voor jullie antwoorden en reacties, gelukkig is het inmiddels opgelost en kunnen we a.s. zondag gaan genieten van een geweldig feest.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mooi zo!

Antwoorden (1)

Hoi Peter,

ik zou een beroep doen op de redelijkheid, met een stok achter de deur. Het is morgen zaterdag dus winkels zijn open. Ik heb 3 oplossingen voor je, in volgorde van formeel naar flexibel:

(a) Zorg dat de bezoekers van het feestje (als ze allemaal geen familie zijn, is het wel een probleem) een kopie maken van hun identiteitsbewijs en laat ook je zus een kopie van haar ID maken (met geboortedatum, daaruit blijkt dat ze 65 wordt!). Met deze bescheiden in de hand zal het je vast lukken de 'poortwachter' ervan te overtuigen dat jullie niet voor het Corso komen.

(b) eigenlijk slimmer: die poortwachters staan er vast niet vanaf s' morgens vroeg. Spreek met je zus af dat jullie al vroeg op de dag daar zijn (geen idee waar de bezoekers vandaan moeten komen dus of dit qua reistijd haalbaar is). Dan wordt niemand gecontroleerd want geen mens gaat op zondag al om 8 uur dienst staan kloppen.

(c) het slimste: Als de familie je zus nou eens uitnodigt om bij hun het feest te vieren. Dan heeft ze geen afwas, geen rommel en een schoon huis als zij terugkomt. En je omzeilt dat hele corso.

Overigens moet ik wel zeggen dat ik erg teleurgesteld ben in het weigeren mee te denken van de organisatie/ Gemeente. en klacht indienen bijv. via een programma als Kanniewaarzijn is wellicht een leuk idee...

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedacht dat als de reistijd het probleem is, je (als dat mogelijk is) misschien al de avond te voren naar je zus zou kunnen gaan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@WillemNeoChor Bedankt voor je leuke antwoord en je daaropvolgende suggesties, echter is het intussen al opgelost door bemiddeling van de plaatselijke politie naar het corsobestuur toe. Dit bestuur heeft mijn zus bewust (???) foutieve informatie verschaft omtrent de verleende vergunning, om van het gehele centrumgebied een ‘evenemententerrein’ te mogen maken. M.i. bewust om alsnog onterecht entreegelden te ontvangen. Geen enkele bezoeker van het terrein is hierin verplicht aan mee te werken door entree te betalen. Dit geschiedt slechts op individuele, vrijwillige basis om de bloemencorso te (willen) steunen. Iedereen bedankt voor jullie antwoorden en reacties, gelukkig is het inmiddels opgelost en kunnen we a.s. zondag gaan genieten van een geweldig feest.