waarom is een wia uitkering wel exportabel en een wajong niet?

...een wajong is niet exportabel....dit vindt ik een wajonger tekort doen, omdat een wajong uitkering in beginsel wordt gezegd bedoeld te zijn voor mensen met een beperking vanaf geboorte ook hierdoor extra stigmatiserend is , dan dat hij al is, omdat hij is - opgelegd- door de overheid....het lijkt nu : wie betaald die bepaald

Toegevoegd na 1 uur:
BELANGRIJKSTE is misschien wel het volgende: 1 van de kwaliwkaties van WAJONG is volgens de wet (de grote almanak...dga.. arbeidsongeschikheidsuitkeringen) ....iemand die duurzaam geen arbeid kan verrichten,,....Waarom dan niet dezelfde vrijheid als iemand die volledig WIA ????

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (1)

In het algemeen zijn uitkeringen op basis van werknemersverzekeringen (die je krijgt omdat je in NL hebt gewerkt) exporteerbaar; uitkeringen op basis van volksverzekeringen (die je krijgt omdat je in NL hebt gewoond) zijn dat niet of beperkt.

Aangezien de WIA een werknemersverzekering is, en de Wajong een volksverzekering, is de Wajong niet exporteerbaar en de WIA wel.

Toegevoegd na 1 uur:
Als reactie op je aanvulling: de wajong is niet exporteerbaar, om dezelfde reden als de bijstand niet exporteerbaar is; het is geen recht dat ontstaat omdat je ooit hebt gewerkt, maar een recht dat ontstaat omdat je in Nederland woont. Als je emigreert, kun je aanspraak maken op de arbeidsongeschiktheidsuitkeringen van je nieuwe land.
tinus1969
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
(Wajong krijg je niet alleen maar als je al een beperking of ziekte had bij de geboorte)