Hoe kan het mogelijk zijn dat je onschuldig in de gevangenis belandt?

Ik zit aan de zaak te denken van Lucia de B, hoe is het mogelijk dat als je iets niet gedaan hebt toch veroordeeld wordt tot levenslang? Dit is toch echt een nachtmerrie, tenminste als ik eraan denk dat het mij zou overkomen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Het beste antwoord

Hoe het kan dat je onschuldig in de gevangenis beland, doordat politie en justitie jou ervan verdenken dat je een delict hebt gepleegd.
Dit klinkt heel simpel maar zo is het wel. Als er een strafbaar feit is gepleegd gaat de politie op de zoek naar degene die het mogelijk gedaan zou kunnen hebben. Sterk vereenvoudigd, als jij op het moment van het misdrif in de buurt was, zul je in ieder geval gehoord worden, kun jij geen plausibele verklaring geven waarom jij daar op dat moment was, kan het zijn dat de politie je in hechtenis neemt. Als de rechtercommisaris na 3 dagen ook denkt dat jij de mogelijke dader zou kunnen zijn, kun je in bewaring worden gesteld (als het een heel erg strafbaar feit is of als men denkt dat je wel eens zou kunnen 'vluchten') en word je overgebracht naar het huis van bewaring, in de volksmond ook wel gevangenis genoemd.
Vervolgens wordt er door de politie samen met het Openbaar Ministerie een onderzoek ingesteld naar het delict wat gepleegd is. In principe wordt dit onderzoek zo breed mogelijk gedaan en worden alle opties open gehouden. Alleen blijft het onderzoeken van een strafbaar feit mensenwerk. Het kan zo zijn dat jij wel heel erg verdacht lijkt en de onderzoekers geen andere plausibele verklaring kunnen vinden voor hetgeen gebeurd is, bestaat de mogelijkheid dat ze zich in het onderzoek meer op jou gaan richten dan wenselijk is. dit wordt ook wel tunnelvisie genoemd (ik zeg overigens niet dat dit in de zaak van mevrouw de Berk aan de hand was).
Wat ook heel goed mogelijk is is dat er omstandigheden zijn die jou en op het plaats van het misdrijf plaatsen en andere omstandigheden die jou extra verdacht maken (zoals een vals diploma en het stelen van medicatie), dan kan het zo zijn dat 1 en 1 bij elkaar wordt opgeteld en dat de rechter uiteindelijk tot dezelfde conclusie komt als het OM en de politie.
Dit is een hele korte weergave van wat er mogelijk is, in het echt is het allemaal iets complexer geweest, maar het komt er op neer dat het een hele nare samenloop van omstandigheden is geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Als je een slechte advocaat heb,of iemand heeft een bloedhekel aan je en kan heel geloofwaardig getuige dat jij het gedaan heb

je kan op de verkeerde plek zijn op het verkeerde moment,zoals de schiedammerparkmoord

de 2 van putten hadden helemaal pech,daarom is het onvoorstelbaar dat de moeder van christel ambrosius nog steeds voor 100% overtuigd is dat ze het gedaan hebben,hoe gestoord ben je dan!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap zoiets echt niet, want tot nu toe had ik echt wel vertrouwen in onze rechtsstaat, ik moet er werkelijk niet aan denken, dat het zo fout kan gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
a propos jack, veel mensen zouden gestoord worden als hun kind verkracht en vermoord zou worden. De 2 van Putten hebben door een verhoormethode die absoluut not done is in Nederland de schuld op zich genomen. Justitie met tunnelvisie is denk ik het ergste wat je als onschuldige 'dader' kan overkomen. Peter R de Vries heeft de Puttense Moordzaak met een stofkam uit zitten vogelen en heeft deze verhoormethode én de tunnelvisie van Justitie aan het licht gebracht in zijn vele specials. Als Justitie jarenlang de moeder van Christel Ambrosius heeft verteld dat Viets en Du Bois de enige echte daders waren en zijn, dan is het moeilijk voor een geestelijk gehavende vrouw dit na een aantal jaren weerlegt te zien worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thanks Oblomov zo heb ik er niet tegenaan gekeken,er zit een kern van waarheid in,maar ik blijf erbij excuses zijn op zijn plaats nu de echte dader is gepakt
Daar de semi-overheid dient te scoren voor zijn bestaansrecht bij de overheid,. En als de overheid daarmee de fout in gaat weten ze van niks weten, en compenseren ze dat. En is iedereen weer uitgepraat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bedoel je met semi-overheid?
een opeenstapeling van vooroordelen, de schijn tegen je hebben, en een gebeurtenis waarvoor men een zondebok zoekt. En dan is het zo gebeurd hoor. En iemand met een belangrijke positie doet een bewering.
Het politieapparaat lijdt meestal niet aan originele visies, die kijken dezelfde kant op als de belangrijke persoon.

En..... het kan iedereen overkomen.

Lees het boek van Kafka, en je krijgt het Spaans benauwd.

Gelukkig is er dan toch nog gerechtigheid in Nederland, mede dankzij het systeem dat daar mogelijkheden toe laat, hoe moeizaam dan ook.

In Amerika zou ze in een dodencel zijn beland.
En daar zijn ook in het verleden, zeker, meerdere onterechte executies uitgevoerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoewel ik het meer zie als prestatiedrang van de (semi-)overheid. Vindt ik het wel knap hoe vaak en hoelang je bezig bent op deze site.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel beangstigend hoor Ineke! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kafka is nog altijd van toepassing en dat zal wel zo blijven zolang wij mensen zijn. +
Het antwoord op jouw vraag heb je zelf kunnen zien op TV. Het is dus gewoon mogelijk dus wees op je hoede. Ook in Nederland gebeuren hele nare dingen zoals je ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er op de 1000 gevangenen één onschuldig zou zitten is dat een goede score? Je kunt ook streven naar 1 op de 100.000 gevangenen. Het justitieapparaat dat je nodig hebt om de score te behalen kost je dan 100 keer zoveel, schat ik. Met hetzelfde justitieapparaat kun je dat cijfer ook behalen, maar dan kan justitie bijna niemand meer vastzetten, omdat het niet 100 % zeker is dat het de dader betreft. Het is dus een kwestie van middelen, geld en welke eisen de bevolking stelt aan de kwaliteit van het justitieapparaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is zeker een nachtmerrie. Ze mogen van mij alleen mensen veroordelen als je absoluut zeker weet, er geen enkele twijfel is. Mensen hebben blijkbaar behoefte aan een dader. Een misdaad zonder dader mag niet, denken ze. Ik heb ook een kennis die in de gevangenis gezeten heeft omdat hij verwisseld werd met iemand anders. Er zitten meer mensen vast zonder goed bewijs. De rechtspsychologie bestudeerd dit soort rechtspraak. Prof. Wagenaar is een deskundige op dat gebied. Helaas wordt er nogal denigrered gedaan over de psychologie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het O.M.geloof hecht aan een ondeskundige "deskundige",kan ienmand zo maar vele jaren de bak indraaien!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heet misverstand.!