Getrouwd: wanneer moet ik mijn meisjesnaam en doopnamen gebruiken?

Onlangs ben ik getrouwd en heb ik de naam van mijn achternaam aangenomen. Ik weet dat dit in Nederland enkel een gebruiksrecht is en mijn naam officieel niet verandert.

Mijn vraag is echter wanneer ik verplicht ben om mijn 'officiële' naam te gebruiken. Verwarrend is namelijk ook dat mijn gebruikernaam erg afwijkt, omdat mijn doopnamen niet gelijk zijn aan mijn roepnaam. Bijvoorbeeld:

Officiële naam: Annelie Aarts
Gebruikersnaam: Beau Boets

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
10.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wat bedoel je met gebruikersnaam en officiële naam? Is dat je meisjes naam en je mans naam?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik dacht dat ze met gebruikersnaam misschien naar roepnaam bedoelt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou kunnen als het alleen Beau zo zijn toch? Boets lijkt me niet echt een roepnaam, maar dat vind ik ;-)
Utrecht
9 jaar geleden
Je officiële naam is je meisjesnaam en eerste doopnaam.
Erg belangrijk om deze te gebruiken o.a. bij het boeken van vliegtickets.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je officiële naam is/zijn al je voornamen. Je roepnaam is informeel, dus niet belangrijk voor officiële documenten. Meestal wordt alleen je eerste doopnaam gevraagd, maar soms ook allemaal. Tot zover je voornaam.
Wat betreft je achternaam had je verschillende keuzes. Als ik het goed begrijp, heb je je eigen naam gehouden. Dat is mogelijk. In dat geval blijven je huidige naam en je meisjesnaam gelijk.
Als je zelf bijv. Boets heet (om bij je voorbeeld te blijven) en je je mans naam hebt aangenomen (bijv. Aarts), dan heet je nu Aarts-Boets. De naam Boets vul je in als je om je meisjesnaam gevraagd wordt; in andere gevallen kan je zowel Aarts als Aarts-Boets gebruiken. Let wel op: soms word je gevraagd om precies die naam op te geven die ook in je paspoort/ID staat. Houd je daar dan aan.

Het beste antwoord

Ik heb ruim 20 jaar geleden gekozen voor de naam van mijn echtgenoot en die altijd consequent gebruikt, ook bij officiële gelegenheden. Dat is tenslotte mijn naam.
Maar toen wij naar Duitsland gingen verhuizen, zag ik tot mijn verbazing dat op mijn ID-kaart alleen mijn meisjesnaam vermeld is, en die van mijn man in kleine lettertjes op de achterkant. Ineens heet ik weer bij mijn meisjesnaam ; en dat is erg wennen kan ik je vertellen.

In de praktijk betekent dat dat ik me overal waar ik officieel mijn ID-kaart moet tonen, weer geregistreerd ben onder mijn meisjesnaam. Bij de huisarts, de tandarts, het ziekenhuis, het gemeentehuis, de bank, overal waar ik me moest inschrijven met mijn ID-kaart , heet ik anders. Heel verwarrend, vooral aan de telefoon altijd mijn aangetrouwde achternaam gebruik en ook mijn kinderen die naam hebben, en er dus altijd gezocht moet worden naar waar IK dan ben. Ook hoor ik vaak niet dat ik aan de beurt ben, omdat Duitsers moeite hebben met mijn Nederlandse achternaam, waar de achternaam van mijn man veel makkelijker voor ze is. En dan heet ik ook nog 'van' , wat een extra handicap is.

Mijn aangetrouwde naam gebruik ik dus vooral in de privésfeer, als ik me voor moet stellen, onder mijn collega's (die ook beter met die naam uit de voeten kunnen), in de brillenwinkel, als ik de telefoon opneem et cetera, kortom, in principe altijd. Maar ik heb al 100.000 keer moeten uitleggen dat ik ECHT eigenlijk X heet en niet Van Y , maar dat dat alleen op mijn paspoort staat om mij volstrekt onbekende en overbodige redenen. Ze snappen er geen jota van. (Ik ook niet).

Kortom, verplicht ben je het nooit, maar in de praktijk zul je er bij sommige instanties even op moeten wijzen. Dit ben ik volgens de Nederlandse burgerlijke stand, maar ZO heet ik echt. Waarna 9 van de 10 instanties alleen je meisjesnaam gebruiken. Min of meer in de verwachting, vrees ik, dat ik ooit van plan ben te gaan scheiden of zo ??

Je officiële voornaam is eigenlijk zelden belangrijk, je achternaam en geboortedatum volstaan meestal. Een enkele keer is het belangrijk te weten WELKE mevrouw X, en dan is het handig als je je officiële voornaam gebruikt - als die daar geregistreerd is. Uiteindelijk gaat het er gewoon alleen maar om dat ze de juiste gegevens voor zich hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wanneer je het niet verplicht bent, waarom hou je je zelf dan niet aan de naam van je man. Je laat je ergens inschrijven bv huisarts, als je in duitsland daar je id voor moet laat zien, zeg je toch: ik ben getrouwd, gebruik al X aantal jaren mijn mans achternaam, willen jullie deze gebruiken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, kan niet. Ze moeten de gegevens van de ID-kaart overnemen.
Wat op de voorkant van mijn ID-kaart staat., dat is mijn naam. Punt. (Op mijn werk enzo gebruiken ze die natuurlijk wel, maar van de dokter of het ziekenhuis verwacht ik niet dat ze gaan onthouden hoe ik genoemd wil worden).
Computoon
9 jaar geleden
Dat 'scheidingsargument' heeft er volgens mij mee van doen. Getrouwde vrouwen die eerst de achternaam van hun man gebruikten, willen die vaak na een echtscheiding niet meer gebruiken. Om allerlei administratief 'gedoe' te vermijden, gebruiken instanties dan de 'eigen' naam van de vrouw. Die is 'altijd goed'. Denk bijv. aan de bekende Nederlandse Neelie Kroes, die lange tijd als Neelie Smit-Kroes bekend stond. Toen ze met Bram Peper trouwde is het Neelie Kroes gebleven (en niet Neelie Peper-Kroes geworden). Volgens Wikipedia zijn ze nu overigens niet meer getrouwd.

Andere antwoorden (2)

Wanneer je die moet gebruiken wordt aangegeven wanneer ze je naam vragen. Bij officiëlle instanties zoals gemeente vragen ze je meisjesnaam als ze die nodig hebben. Dit staat meestal ook vermeld op formulieren als ze dit wensen Verder kun je gewoon je naam van je man/vrouw gebruiken als je dat zelf wilt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je kunt trouwens ook beide gebruiken wanneer ze je naam vragen, dan hoor je vanzelf welke ze willen. Voorbeeld: U naam? mevr janssen-pieters. Willen ze je meisjesnaam weten, noteren ze automatisch pieters.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je geboortenaam ('meisjesnaam') en voornamen: voor alle overheidsformulieren en diploma's.

Voor alle overige aangelegenheden kun je zelf kiezen.
Computoon