Waarom wordt illegaal downloaden niet als diefstal beschouwd?

Als ik naar een winkel en film/spel steel riskeer ik per direct een boete/taakstraf/gevangenisstraf. Waarom geld dit niet op het web terwijl hier veel meer in gaat qua geld en dat je die gene best wel makkelijk kan traceren.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik weet dat de uploader héél soms wordt gestraft en de downloaders bijna niet, maar als iemand nu wat uit een winkel steelt en het later met mensen deelt en van de diefstal afweten ook schuldig zijn. Waarom is dit online vaak niet? Terwijl er miljarden in omgaan.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Antwoorden (2)

Omdat het geen diefstal is. Het is het overtreden van de auteurswet, welke maatschappelijk als minder ernstig wordt gezien dan diefstal. Dat is ook logisch aangezien piraterij niks met het origineel doet, diefstal wel. Als ik jouw auto steel, ben jij niet blij, als ik jouw auto kopieer deert het jouw weinig. Degene die het MOGELIJK wel deert is de autofabrikant, maar dan alleen als ik de intentie had bij hem of bij zijn collega's een auto te kopen. Nu krijgen rijke mensen net iets minder geld, in het andere geval krijgt een persoon met normale inkomsten een klap die wellicht zo groot is als zijn jaarinkomen.

Zo zie je ook dat er maar een klein percentage mensen diefstallen pleegt en een groot percentage muziek/films e.d. downloadt. Het wordt als minder moreel verwerpelijk beschouwd.

Toegevoegd na 8 minuten:
Er gaat wel geld in om, maar het meeste van wat upgeload wordt is gratis te downloaden.

Toegevoegd na 22 minuten:
http://www.hansverster.nl/tag/piraterij/

Toegevoegd na 33 minuten:
Tot voor kort viel downloaden uit illegale bron(?) onder de thuiskopiewet, sinds ik geloof april is dit niet meer zo. Een CD van je buurman/bibliotheek mag je nog steeds kopiëren onder deze regeling. Daar betaal je voor elke drager en elk apparaat met geheugen voor. Ook iedereen die alles op iTunes koopt en zijn CD's /DVD's voor eigen foto's gebruikt.

Toegevoegd na 1 uur:
Dat downloaden hoewel nu dus net strafbaar, nog niet als een speerpunt door justitie wordt gezien, zal dus komen door de jarenlange goedkeuring onder de thuiskopieregeling. Iedereen kon al jaren legaal kopiëren(en nu dus nog steeds), downloaden werd daar bijgevoegd, alleen nu is de interpretatie veranderd en is downloaden opeens strafbaar. Het zou dan bijzonder zijn om de volgende dag iedereen op te sporen die dat doet. Vooral ook onwerkbaar.

Toegevoegd na 17 uur:
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thuiskopie/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Een vraag omdat ik het eerlijk niet weet. Het is inderdaad sinds ongeveer april (uitspraak van Europees Hof) dat piraterij niet meer onder de thuiskopiewet valt. Maar als je van de buurman nog een CD mag kopieren, waarom mag je dan content niet meer downloaden? Is dat omdat er dan van een drager méérdere kopieen komen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het verschil is dat je niet mag aanbieden. Je mag niet een bordje op de deur spijkeren: "kheb van de week de nieuwe van Maroon 5 gekocht, wie een kopietje wil moet even aanbellen, neem zelf een CD-r mee!". Als je aanbiedt dan wordt de bron illegaal, en dan mag je daaruit niet kopiëren. Nu mag je dus niet meer uit illegale bron kopiëren maar wel van legale bron, je buurman bijvoorbeeld, waar je op de koffie komt en de nieuwe van Maroon 5 afgespeeld hoort. Het kromste in de hele ontwikkeling is mijn ogen en ook in die van juristen die er verstand van hebben, is dat de wet niet aangepast is, we worden nu geforceerd de wet anders te interpreteren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is dat omdat er dan van een drager méérdere kopieen komen? Niet exact dat, want de buurman mag ook de hele straat van kopie voorzien (en jij mag daarmee mee helpen, met jouw kopie) zolang de hele straat maar komt vragen en jij niet gaat "adverteren". Althans dat is wat ik ervan begrijp.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat geloof ik niet, de buurman mag alleen kopiëren voor EIGEN gebruik, dus voor het geval de originele versie stuk gaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hoeft geen rechtmatige eigenaar te zijn om een thuiskopie te mogen maken.
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thuiskopie/ Volgens de regeling mag je dus vragen aan je buurman of hij in de bibliotheek een DVD leent en deze kopieert voor jou. Als je alleen een kopie voor jezelf zo mogen maken, zou de hele thuiskopie regeling dan überhaupt niet overbodig zijn*? Daarnaast als zou gelden wat jij zegt, zou de buurman toch gewoon zijn kopie voor onbepaalde tijd uit mogen lenen, of nog mooier het origineel, of zou hij zijn kopie dan niet mogen beluisteren? Als dat dus zou gelden zou je in een nog bijzondere oncontroleerbare juridische situatie komen. Ben je dan verplicht bij verkoop je hele huis te doorzoeken of je niet een reservekopie had gemaakt? *Door het nu opeens geldende downloadverbod is deze regeling eigenlijk gedeeltelijk overbodig. Het waren de dragerfabrikanten (Sony/Philips) die de zaak gestart zijn omdat ze het onterecht vonden dat de thuiskopieheffing op dragers onnodig duur was, volgens hen omdat de heffing hoog was vanwege het downloaden wat volgens hen een onderdeel uitmaakte van de hoogte van het bedrag dat op dragers/hdd's/SD-kaartjes rust.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je bent waarschijnlijk in de war met de reservekopie die voor software/games geldt. Software/games mag je namelijk niet kopiëren voor een ander. http://www.iusmentis.com/auteursrecht/software/reservekopie/
Downloaden voor eigen privé gebruik was tot een tijdje geleden toegestaan voor privé gebruik.
Helaas is er in 2014 per direct een download verbod door Nederland ingevoerd.
Dit verbod geld voor alles wat over auteursrechten beschikt.
Films, muziek, games, software... Alles waar je normaal gesproken voor moet betalen.

Dit verbod geld niet als de downloads door de auteur als gratis aangeboden wordt.

Overigens is de kans op vervolging als downloader te verwaarlozen.

Toegevoegd na 8 uur:
Beter uitgelegd.
Dit soort misdrijven hebben een eigen wetsreglement.
Het schenden van de copyright is opgenomen in de wetsboeken, en heeft daar een andere naam gekregen.
Diefstal is het wegnemen van enig goed wat geheel of ten dele aan een ander toebehoord met als oogmerk het zich eigen te maken.
Is er sprake van iets wegnemen? Misschien.
Behoord het geheel of ten dele aan een ander toe? Ja, auteursrechten.
Heb je als doel het gedownloade eigen te maken? Ja, voor eigen gebruik waarschijnlijk.

Al deze dingen kloppen met wat diefstal wettelijk is.
Maar omdat illegaal downloaden als een ander misdrijf in de wet is opgenomen noemen we het geen diefstal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is geen antwoord op de vraag. Waarom wordt illegaal downloaden niet als diefstal beschouwd?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat dit soort misdrijven een eigen wetsregelement heeft.
Het schenden van de copyright is opgenomen in de wetsboeken, en heeft daar een andere naam gekregen.
Diefstal is het wegnemen van enig goed wat geheel of ten dele aan een ander toebehoord met als oogmerk het zich eigen te maken.
Is er sprake van iets wegnemen? Misschien.
Behoord het geheel of ten dele aan een ander toe? Ja, auteursrechten.
Heb je als doel het gedownloade eigen te maken? Ja, voor eigen gebruik waarschijnlijk. Al deze dingen kloppen met wat diefstal wettelijk is.
Maar omdat illegaal downloaden als een ander misdrijf in de wet is opgenomen noemen we het geen diefstal.
Dit is het antwoord wat je zoekt denk ik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zoek geen antwoord. De vrager zoekt een antwoord. Het is handiger je antwoord als antwoord te plaatsen, dan je antwoord als reactie te plaatsen onder je antwoord. Tip: Kopieer je tekst minus de laatste regel. Verwijder ja antwoord, maak een nieuw antwoord. Plak deze tekst in je nieuwe antwoord. Of breidt je antwoord uit met deze tekst.