Heb ik nog recht op het pensioen van mijn overleden vader die geboren was in Suriname?

Mijn vader is in 2003 overleden. Ik heb mijn moeder nog. Mijn vader is geboren in Suriname, heeft daar een tijd gewerkt, en is later wel voor 1985 naar Nederland gekomen. Ik heb vanuit de bank wel een erfenis gehad, helaas de helft vervreemd door ''familie, maar dat doet niet ter zake. Nu is mijn vraag, of ik recht heb op dat pensioen opgebouwd in Suriname, en hoe kan ik daar goede stappen in ondernemen? Hij heeft mij erkent en ik heb een notarieel bewijs van Erfrecht,en ben Enig erfgenaam.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Recht op zijn pensioen heb je niet. Het zou wel kunnen dat binnen zijn pensioenfonds wat geregeld is voor kinderen. Dan zou je iets kunnen ontvangen onder bepaalde voorwaarde tot maximaal tot je 21 jaar.

Antwoorden (2)

Je moeder leeft nog, dus heeft zij recht op dat pensioen. Je bent dus niet enig erfgenaam.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
volgens mij trek je nu een conclusie zonder informatie? Mijn moeder is nooit getrouwd geweest met die man. Maar anders gun ik het haar net zo graag! Alleen wil weten hoe dit werkt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ging er even van uit dat je vader en moeder een relatie hebben gehad. Je hoeft niet getrouwd te zijn om recht te hebben op het pensioen van je (ex)partner. Als mijn partner en ik nu uit elkaar gaan dan krijgt hij ook een deel van het pensioen dat ik heb opgebouwd. Ook al zijn we niet getrouwd. Het is een lastig iets om zomaar even te regelen. Het beste is om even contact op te nemen met het wetsbureau. www.hetwetsbureau.nl/ Daar kun je een formulier invullen en zij kunnen je dan in ieder geval de juiste richting uitsturen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bianca1182, moet je dan geen samenlevingscontract hebben om voor het pensioen van je vriend in aanmerking te komen? Hoe zit anders de bewijsvoering in elkaar?
ronron1212
9 jaar geleden
De moeder zou recht kunnen hebben op nabestaande pensioen nooit op het hele pensioen. Kinderen hebben dat niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies, kinderen hebben nooit recht op een pensioen en daar gaat deze antwoordgever al volledig aan voorbij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry Pelle maar dat is niet juist. Bij een pensioenfonds kun je ook je kinderen toevogen. Deze hebben dan recht op een wezenpensioen tot een bepaalde leeftijd. http://www.pensioenkijker.nl/home/wat-gebeurt-er-bij/trouwen-kinderen-samenwonen
http://www.abp.nl/overlijden/zelf-overlijden/nabestaandenpensioen/kinderen.asp
http://www.pdnpensioen.nl/NL/Werknemer/Veranderingenpriv233/Kinderenenpensioen/tabid/2405/language/nl-NL/Default.aspx
ronron1212
9 jaar geleden
linden015 inderdaad maar dat is geen recht op een pensioen maar op een kleine uitkering en inderdaad tot een bepaalde leeftijd.
De Garantiewet Surinaamse pensioenen vraagt om een blijvende vestiging in NL, voor 1985. Het hangt er denk ik vanaf of je vader blijvend of tijdelijk in NL was.

Vraag je rechten na bij : SAIP
Postbus 1263
6400 BG Heerlen
Nederland

Telefoon: +31 (0)45 5793058