Mag een woningcoperatie de huur van een sloopwoning tussentijds verhogen als er wordt besloten dat de woning niet gesloopt zal worden?

Ik woon sinds kort in een sloopwoning, hierbij kreeg ik een tijdelijk contract. Echter is er besloten de woning toch niet te gaan slopen en willen ze het tijdelijk contract tussentijds wijzigen naar een normale huurovereenkomst. Gevolg: Huur wordt met 100 Euro verhoogd binnen 1 maand. Mag dit?

Alternatief optie volgens de woningbouw is dat ik aangeef een ander huis te gaan zoeken en dat ik tot maart 2015 hiervoor heb. In de tussentijd mag ik het lagere huurbedrag betalen. Besluit ik achteraf dat ik toch blijf in de woning, dien ik het verschil in huur met terugwerkende kracht te betalen. Mijn vraag is of dit ook legaal is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Antoni
10 jaar geleden
Mij lijkt dit niet vreemd of illegaal. De sloopwoning is nu geen sloopwoning meer, dus er wordt vanaf nu een normale huur gevraagd, gebaseerd op de (opnieuw bepaalde) waarde van de woning. Ik heb hiervoor echter geen juridische of wettelijke onderbouwing, daarom hierbij alleen een reactie. De tijd die je krijgt om een andere woning te vinden, als je weigert de huurverhoging te betalen, vind ik heel redelijk. Of deze regeling legaal is, weet ik niet, maar zes maanden voor het vinden van een andere woning, vind ik niet onredelijk. Misschien kan de woningcorporatie je ook nog helpen met het vinden van een andere (sloop)woning?

Antwoorden (1)

Allereerst: lees je huurovereenkomst met alle bijlagen er op na.
Mogelijk staat er in wat de verhuurder kan of zal doen wanneer het sloopplan niet doorgaat. Probeer (samen met je buren?) bij je verhuurder te achterhalen of ze de plannen niet gewoon hebben uitgesteld. Meestal gaat het op een later moment toch wel gebeuren, die sloop. Reken maar dat er inmiddels al flink is geïnvesteerd in de plannen!

Voor normale huurcontracten geldt dit jaar een maximale huurprijsstijging van 6,5%. Dat kan dus nooit 100 euro zijn. Wanneer je echter een nieuwe huurovereenkomst voor dezelfde woning accepteert, kan daar wel een hogere prijs in staan. De vraag is of je dat moet en of je dat wilt.
Voor het vaststellen van zo'n nieuwe huurprijs moet de verhuurder rekening houden met de kwaliteit en omvang van het huis (de puntenwaardering). Raadpleeg de site van de Huurcommissie.nl voor informatie. Stel vervolgens zelf ook eisen aan je woning. Wordt die weer gerekend als normaal huis, moet er ook groot onderhoud of renovatie plaatsvinden. Laat je niet te gemakkelijk afschepen! Maak je sterk door samenwerking met andere bewoners. Misschien is er al wel een bewonerscommissie of wijkraad.

Tenslotte: toen de verhuurder besloot om de woningen tijdelijk te verhuren voordat ze gesloopt zouden worden, moest die daar toestemming van de gemeente voor hebben. De gemeente kan daarbij nog speciale eisen gesteld hebben.
Dus: zoek info in A. je huurovereenkomst; B. je verhuurder; C. huurcommissie en D. de gemeente waar je woont. Dan heb je het plaatje wel compleet, denk ik.

Bedenk verder dat het jouw intentie was er slechts tijdelijk te wonen. Wanneer de sloop wel zou doorgaan, had je ook de woning moeten verlaten en woonruimte moeten zoeken die wellicht wat duurder is. Je hebt hoe dan ook een leuke periode kunnen profiteren van de lage huur van het huis.