moet ik naar de politie voor een aangifte tegen mij??

er is een aangifte tegen mij gedaan omdat ik via internet van iemand iets zou kopen en de deal al rond was,maar de verkoper zich ineens terug trok en vertelde dat die het al verkocht had aan iemand anders wat achteraf niet waar bleek te zijn. ik ben erachter gekomen en heb hem toen uitgescholden via de tel en nu beweerd hij dat ik hem daarmee bedreigt heb? ik vind dit een beetje flauwekul dat je daarvoor naar het poilitie bureau moet om je te verantwoorden. hebben ze niks beters te doen? en waar is de vrijheid van menings uiting? ik kreeg een opgestelde brief thuis waarin het leek of ik een moord gepleegt had,maar heb dus helemaal geen zin om naar het bureau te gaan. maar mijn vraag is wat gebeurd er als ik geen gehoor geef aan de oproep van de politie? dus geen verklaring af leggen omdat ik het gewoon te belachelijk voor woorden vind..ik wil niet te boek staan bij justitie voor een paar scheldwoorden die overigens geen ziektes bevatten.ik ben gewoon bang dat de aangever de zaak overdreven heeft en mij wil pakken en dat straks justitie hem nog gelooft ook.ik vind het echt belachelijk dat iedereen zomaar aangifte kan doen en de politie dat nog serieus neemt ook..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
10.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"waar is de vrijheid van menings uiting" De vrijheid van meningsuiting wordt vaak misbruikt om maar te zeggen wat je wil. Je MAG zeggen wat je wil, maar dat betekent nog niet dat het MOET, of dat je niet hoeft na te denken voordat je iets zegt. Als het werkelijk zo is dat je "alleen" gescholden hebt, dan zal er weinig aan de hand zijn. Heb je hem wel degelijk bedreigd, dan heb je wat uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vrijheid van meningsuiting eindigt daar waar een strafbaar feit als belediging of bedreiging begint. Vrij simpel. Maar voor wat betreft deze situatie: niet gaan maakt je alleen maar verdacht, ga gewoon je verhaal vertellen. Op het moment dat je echt verdacht wordt van een strafbaar feit, dan moet je inderdaad komen. Je hoeft niets te zeggen, of je mag alles door je advocaat laten zeggen, maar je moet wel komen. Anders loop je kans dat je vanzelf een keer opgehaald gaat worden, ofwel voor verhoor op het bureau, ofwel bij de rechtbank als je geen gehoor hebt gegeven aan een dagvaarding. Leg gewoon je verhaal uit. Het zal een kwestie zijn van zijn woord tegen het jouwe denk ik, dus echt veel zullen ze er niet mee kunnen. Als je ontkent dat er iets is voorgevallen maak je jezelf alleen maar ongeloofwaardig (ook omdat er natuurlijk wel met telefoondata te achterhalen is of jij gebeld hebt of niet) maar als je vertelt dat je wel gebeld hebt maar niet gedreigd, EN er is inderdaad sprake van 'alleen' wat gescheld en geen grove beledigingen of bedreiging, dan loopt het waarschijnlijk met een sisser af. Neemt niet weg dat het een beetje raar is om een verkoper op te bellen en uit te gaan schelden omdat hij zich uiteindelijk terugtrekt. Daar is zo'n verkoper namelijk vrij in. Misschien kwam jij wel heel intimiderend over, en is het niet zozeer een overdreven reactie van die persoon, maar is hij zich daadwerkelijk rot geschrokken van jouw reactie. Houd daar ook rekening mee: ik zou als ik jou was de zaak wel serieus nemen dus niet benoemen als "belachelijk" of "zwaar overdreven gedoe", maar in plaats daarvan wél heel erg duidelijk maken dat je intentie niet zo kwaad was als blijkbaar is overgekomen, en dat er géén dreigementen zijn geuit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ontken de bedreigingen

Antwoorden (3)

Heb beste is jouw kant van het verhaal bij de politie melden als je bent opgeroepen.
Er zijn altijd twee kanten, dat weet de politie ook wel. Je bent niet meteen veroordeeld als een ander een aangifte tegen je doet.

Maar schelden als een ander iets niet aan je wil verkopen, zelfs al heeft hij het via Marktplaats aangeboden, is niet juist. Bij Marktplaats is de koop pas gesloten als het geld is overhandigd en het artikel van eigenaar gewisseld. Voordien kan je zelfs aan een toezegging geen rechten ontlenen.

Je moet niet ineens zo hoog van de toren blazen over vrijheid van meningsuiting en meer van die zaken, maar ik neem aan dat je dat uit angst doet.
Ga rustig naar de politie, je wordt niet meteen in de kerker geworpen en gevierendeeld.
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Als iemand zich bij de politie beleefd opstelt, is er geen vuiltje aan de lucht en wordt je correct behandeld.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Haha... Plus voor dit antwoord.
Al was het alleen al vanwege die laatste zin over vierendelen enzo...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"ik heb er zelf geen ervaring mee" Dan moet je er ook geen uitspraken over doen, en al helemaal niet als het alleen onzin is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
oke maar wat gebeurd er als je helemaal geen gehoor geeft aan de politie oproep?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als die andere persoon aangifte heeft gedaan dan ben je verdachte van een misdrijf. Als je niet in gaat op de uitnodiging dan heb je kans dat je op een willekeurig moment wordt aangehouden (meestal op een moment dat je niet uitkomt) en wordt overgebracht naar een politiebureau voor verhoor. Of je krijgt op een zeker moment een dagvaarding in de bus om voor de politierechter te komen. Beste is dus om wel te gaan, als je toont dat je bereid bent om mee te werken in het onderzoek en eerlijk bent over je aandeel/wat je hebt gezegd dan is de kans best aanwezig dat het met een sisser afloopt.
Steeds vaker komt het voor dat de politie aan de verdachte een uitnodiging verstuurt voor een verhoor als verdachte. Het verhoor vindt dan op het politiebureau plaats op een in de uitnodiging vermelde datum en tijdstip. Het is dan de bedoeling dat u daar verschijnt. Dit is evenwel niet verplicht.

Hebt u een uitnodiging van de politie ontvangen om als verdachte te worden gehoord, dan moet u hierin zelf de afweging maken of u op afspraak bij de politie verschijnt, of niet. Dit zal mede afhankelijk zijn van de aard en de ernst van de verdenking, de bewijzen waarover de politie kan beschikken, en uw persoonlijke omstandigheden. Wanneer het gaat om een strafbaar feit van geringe ernst, zoals een kleine vernieling, dan bestaat de kans dat de politie toch geen toestemming krijgt voor een aanhouding buiten heterdaad, zeker niet als het bewijs in die zaak alleen maar berust op een aangifte. Wij zouden dan niet zo snel adviseren om op de uitnodiging voor het politieverhoor in te gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
goed om te weten. ik wil voor een paar woorden echt geen boete riskeren. ik had de politie agent al gebeld en die vertelde mij dat hij dacht dat er waarschijnlijk niets uit voort zou komen omdat het zo licht was, maar mocht dat wel het geval zijn dan een taakstraf of geld boete. ik heb dus geen zin om hier voor op het bureau te verschijnen. de politie doet enkel zijn werk maar dus die willen graag wat op papier zetten. dat begreep ik wel uit het verhaal van de agent die de zaak in behandeling heeft. hij zei overhalend kom gewoon naar hier.dan praten we erover onder een kop koffie en zetten we het op papier. daar heb ik dus helemaal geen behoefte aan. kan ik gewoon afbellen en dan horen wat de agent te zeggen heeft. ik kan mij echt niet voorstellen dat ze mij ervoor gaan laten oppakken. ik heb de persoon niet aangeraakt .hij woont ver bij mij vandaan. en woorden zijn maar woorden. snap eigenlijk heel de ophef niet . ik zou pas aangifte doen als iemand mij aan de deur komt bedreigen met een knuppel of mes, maar niet voor wat scheldwoorden. is toch belachelijk waarvoor mensen al niet aangifte voor kunnen doen...
Je bent niet verplicht naar het verhoor te gaan. Het risico dat je dan wel loopt is dat het dossier ingestuurd wordt zonder uw kant van het verhaal. Justitie kan er voor kiezen om een strafbeschikking op te leggen zonder dat zij uw kant van het verhaal kennen, waarna u in verzet zal moeten gaan en bij de rechter uw verhaal doen. Die zal u vervolgens weer vragen waarom u niet bij de politie verschenen bent.

Ga je niet.. meld je dan netjes af. Kan de rechercheur ook weer door met zijn andere werkzaamheden in plaats van een uur wachten op iemand die toch niet komt.

Je kan het onzin vinden en of het waar is laat ik in het midden. Feit is dat er een aangifte is gedaan van een strafbaar feit en de politie is dan verplicht deze aangifte te behandelen. In dit geval is er sprake van een dader-indicatie waardoor ze bij jou uit kwamen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens is bedreiging (285 strafrecht) een feit waarop voorlopige hechtenis is toegestaan (67 Strafvordering) waardoor aanhouding buiten heterdaad (54 Strafvordering) is toegestaan. Het kan dus ook zijn dat ze je een keer komen halen. Dit komt meestal niet uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
komen halen voor een paar woorden??? ligt het er dan niet aan welke gradatie het is? dit kost de samenleving toch alleen maar geld. ik snap sowieso niet waarom ze dit in behandeling nemen bij de politie. die hebben volgens mij toch wel iets beters te doen? of Ja misschien toch niet. dit is natuurlijk een lekker makkelijk zaakje. laten we is iemand oppakken die een ander heeft uitgescholden. in de meeste gevallen komen ze niet eens als je de politie belt als je verteld dat je vermoord gaat worden omdat er eerst een moord moet gebeuren ,en dan zouden ze je wel voor zoiets lulligs wel op gaan pakken. vind het nogal krom allemaal.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@Drestar, ik word soms wel eens een beetje moe van mensen die zeggen dat de politie wel wat beters te doen hebben. Als jij bedreigd word heb jij ook het recht om aangifte te doen. En dan wil jij ook dat jouw aangifte serieus genomen word. Het gaat hier niet meer om of jij wel of niet iemand bedreigd hebt. Die andere vent heeft aangifte gedaan en dat MOET de politie serieus nemen. Het is aan hun om de bewijzen te onderzoeken en als deze er zijn overdragen aan de officier van justitie. Die kijkt dan of er voldoende is voor een rechtszaak. De politie kan toch niet tegen die kerel zeggen: "Hey eh sorry maar aangifte van bedreiging nemen wij niet aan. We hebben wel wat beters te doen." Er worden wel eens fouten gemaakt bij justitie absoluut. Maar ik vind je voorbeeld over dat ze niet komen als jij meld dat je vermoord gaat worden echt raar. Reken maar dat ze komen. Ik heb ooit een heel arrestatieteam bij de woning van een vriendin binnen zien dringen omdat haar broer gedreigd had de moeder om te leggen.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Let wel. Ik zeg niet dat jij die vent bedreigd hebt (sowieso onschuldig totdat de schuld is bewezen, zo is onze wet) Maar de politie is dus verplicht om dit te onderzoeken naar aanleiding van de aangifte. Niet dat ze er ooit achter zullen komen. Het is een verhaal met maar twee getuigen. (Tenzij hij het op opname heeft of dat er iemand bij was die mee luisterde) Maar daar ga ik niet vanuit omdat jij zo stellig zegt dat je hem niet bedreigd hebt. Hmm als hij liegt...aanklagen voor smaad!
Kan je hem terug pakken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik ben dus bang dat de aangever het verhaal zodanig heeft opgeblazen dat ze misschien hem nog gaan geloven ook. maar het is zijn woord tegen het mijne denk ik zo.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Inderdaad daar kunnen ze toch niets mee. Maar dat neemt niet weg dat ze nog steeds allebei de partijen moeten horen. Zelfs als ze jou niet geloven maakt het nog niet uit. Het is niet aan de politie om jou te veroordelen, daar is de rechter voor. Zonder bewijs kunnen ze niets.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
mag ik ook niks verklaren als ik bij de politie ben? gewoon alleen praten en geen handtekening zetten.wat gebeurd er dan???