Mag je je hangmat ophangen op een openbare plaats?

Ik heb een hangmat, maar slechts een kleine tuin zonder bomen. Dus vroeg ik mij af of ik mijn hangmat zou mogen ophangen in een park, bos etc. in de buurt, zodat ik op een mooie zomerdag toch nog kan genieten van dat echte "hangmatgevoel"?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.9K
Antoni
9 jaar geleden
Leuke vraag! + 1 voor je vraag!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk het wel, zolang het niemand in de weg hangt en als jij geen schade toebrengt aan de bomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goede suggestie wimkees.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo'n hangmatstandaard overweeg ik inderdaad, maar zo lekker in de natuur hangen heeft net nog dat tikkeltje meer, niet?!

Het beste antwoord

Zonder toestemming van de eigenaar van dat bos of park waar je over schreef, mag je daar niet zomaar een hangmat aan/tussen bomen hangen.

Heel simpel gezegd zijn die bomen niet van jou, en dien je er vanaf te blijven. Je mag er dus niet zonder toestemming een vogelhuisje aan vast spijkeren, of de naam van je geliefde in kerven met een hartje...

Je mag op de paden lopen en genieten van de natuur, maar die bomen zijn niet jouw eigendom, dus daar dien je feitelijk vanaf te blijven. Je mag er dus ook niet zomaar in gaan klimmen.

Een boswachter mag niet zonder jouw toestemming aan een boom in jouw tuin komen, en omgekeerd is dat ook zo.

Mensen zijn soms heel brutaal en leggen hun aanhangwagen met een ketting vast om een boom of lantaarnpaal langs de weg. Ook dit is niet toegestaan.

Het is zelfs niet toegestaan om een dode tak uit een bos of park, zonder toestemming weg te nemen.

Sorry, maar zonder toestemming mag het dus niet. Of er ook een agent is die er een bekeuring voor uit zal schrijven is een ander verhaal. Er zijn ook ergere dingen...

Wil je op safe spelen, zoek dan even uit wie de parkwachter of boswachter is en vraag hem/haar of hij/zij er bezwaar tegen heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eigenlijk wel erg dat dat niet mag, als dit waar is. Zo zou je dus ook niet ergens in het gras mogen gaan liggen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat ligt er weer aan wat de bedoeling is van het gras. Gras op een recreatieweide is er voor bedoeld. Maar het is niet voor niets dat er bij parken regelmatig staat dat je niet op het gras mag zitten/liggen. Overigens kan gras er wat beter tegen als je er op gaat zitten of liggen. Een hangmat aan aan boom beschadigt snel de bast. En die is essentieel onderdeel van de sapstromen van een boom. Je zou dus de boom kunnen verwonden of zelfs doden door er een hangmat aan te hangen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb er een mail voor gestuurd, maar voorlopig nog geen antwoord gekregen. Zodra ik meer weet horen jullie het ook!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antwoord ontvangen: in het bos zelf mag het inderdaad niet. Wel op de recreatiezone, indien de bomen niet beschadigd worden, maar ik denk dat dat van domein tot domein zal verschillen. Toch bedankt voor de antwoorden!

Andere antwoorden (1)

Nee, formeel mag dat niet.