Kan ik geld terug krijgen van een tweede uitvaartverzekering als ik die niet gebruik?

Kom er net achter dat ik een oude tweede gesloten uitvaartverzekering heb met nog een paar honderd euro erop. Kun je dat geld terug ontvangen of ben je dat gewoon kwijt als ik gewoon mijn huidige uitvaartverzekering gebruik?

Afkopen lukt niet kreeg ik van hen te horen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Dat weet alleen je verzekeringsmaatschappij. De verzekeringsmaatschappij haalt kosten van jouw ingelegde premies af. Als deze kosten meer zijn dan jouw inleg, dan blijft er niets over. Was jouw inleg meer dan de kosten dan heeft de verzekering waarde opgebouwd. Dit kun je navragen bij de verzekeringsmaatschappij

Als de verzekering waarde heeft opgebouwd dan is het nog van belang om te weten of het een natura- of kapitaalverzekering is. Een natura-verzekering kun je meestal niet afkopen. Je kunt deze wel premievrij maken. Dat houdt in dat het geld bij de verzekeringsmaatschappij blijft staan en jij geen premie meer betaalt. Op het moment van overlijden zullen zij de waarde (minus nog gemaakte kosten in de loop der tijd) uitkeren aan de uitvaartverzorger.

Bij een kapitaalverzekering kun je de verzekering afkopen. Je krijgt dan de waarde (minus afkoopkosten) uitgekeerd. Bij een uitvaartverzekering is dit vaak een fractie van wat je aan premie hebt betaald. Het is ook immers geen spaarrekening want je bent al die tijd dat je premie hebt betaald ook verzekerd geweest.

Ik raad aan om contact op te nemen met je verzekeringsmaatschappij en de mogelijkheden te bespreken. Zij kunnen je vertellen of er uberhaupt waarde in je verzekering zit en of je dat geval de verzekering kunt afkopen of premievrij kunt maken.