Kan ik in beroep tegen verkeersboete vanwege verkeerde straat?

Vandaag viel er een verkeersboete op de mat vanwege het parkeren op een plek die bestemd was voor vergunninghouders. Ik heb het bord toen niet gezien, dus moet nog uitzoeken of die er daadwerkelijk wel staat. Maar de straat die op de boete staat, ligt aan de andere kant van de stad. Ik snap de verwarring (Schoolweg maar ik stond op Schoolplein), maar kan ik door deze fout (verkeerde straat vermeld) in beroep gaan tegen de boete?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
14.4K
ronron1212
10 jaar geleden
Als je kunt bewijzen dat je daar nooit gestaan hebt kun je dat doen.
bamibal
10 jaar geleden
Of als er op de Schoolweg helemaal geen plekken voor vergunninghouders zijn.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ja daar zou ik ook naar kijken. Of er op de verkeerd vermelde straat geen plekken voor vergunninghouders zijn. Dan zou ik zeggen dat je daar niet in overtreding was. (en over de echte straat waar het om gaat niets zeggen)

Het beste antwoord

De bekeuring is uitgeschreven op het kenteken van de auto waar de bekeuring voor bestemd is. De overtreding zelf staat dus vast (als de auto daar daadwerkelijk niet legaal mocht staan). Regelmatig hoor ik de opmerking dat een bekeuring ongeldig zou zijn wegens een “vormfout”. De wet Mulder heeft al een zeer groot aantal uitspraken (jurisprudentie) opgeleverd. De belangrijkste: als een agent ziet dat er een strafbaar feit gepleegd is dan maakt het volgens de rechtbank niet uit of er staat dat u dat bv in Amsterdam of in Rotterdam deed, of het in de Stationsstraat was of in de Dorpsstraat. Het gaat erom dat de overtreding begaan is.

Alle gegevens op de aankondiging van beschikking zelf zijn nauwelijks relevant. Uiteraard kun u bezwaar indienen tegen "vormfouten" die zijn gemaakt, maar vanwege de administratiefrechtelijke afdoening wordt de beschikking vernietigd en krijgt u een nieuwe acceptgiro met de gewijzigde gegevens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dagelijks stuurt het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) tot vele duizenden boetes voor de meest uiteenlopende zaken. Veel van deze boetes zijn echter ongeldig. Vormfouten, onjuist gebruik van apparatuur of verkeerde interpretatie van de situatie kunnen ervoor zorgen dat de opgelegde boete ongeldig verklaart moet worden. Je dient dit wel zelf – door middel van een bezwaarschrift – kenbaar te maken.
Het vermelden van een verkeerde straatnaam is een vormfout. Het loont zeker de meoite om bezwaar aan te tekenen. Of je bezwaarschrift wordt gehonoreerd is natuurlijk aan het Openbaar Ministerie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Na het beroepsschrift zal de verbalisant om commentaar gevraagd worden. Als hij hierbij de fout inziet en corrigeert zal je bezwaarschrift 99 van de 100 keer afgewezen worden en krijg je een gecorrigeerde beschikking opgestuurd.
Gerrit1
4 jaar geleden
Ik heb een boete vanwege inrijden gesloten verklaring bord C12. Plaats van overtreding is de weg voor mijn woning. Echter staat op de beschikking een naam van een Hof bij mij in de buurt. Dit hofje heeft geen straten, je kan er daardoor niet inrijden. Wat nu ? Ik lees op dit forum dat in beroep gaan zin heeft. De dienstdoende agent mag de boete corrigeren. Hij moet dan op onderzoek uit ter plaatse. Maar het gekke is dat mijn straat geen naam heeft, de straat maakt onderdeel uit van een plantsoen, die heeft wel een naam. Maar dat moet je maar weten. Toevallig weet ik dat, maar mensen die mij willen bezoeken en ook ambulances, kunnen mij nooit vinden. Ik woon daar als enige. Ik moet midden in de nacht naar het grote plein lopen waar de doorgaande weg is, om de ambulance de weg te wijzen. Dat is twee keer voor gekomen toen het mis was met mijn vrouw. Wie weet raad ?