Kan ik een ID aanvragen met een verlopen paspoort en een verloren ID?

Hoi!

Ik ben mijn ID kwijt geraakt, ik ga er niet van uit dat het gestolen is. Ik loop dus al een tijdje zonder ID, wel een rijbewijs, maar ook geen geldig paspoort want die is verlopen.

Nu heb ik gesolliciteerd voor een bijbaantje waarbij ik een geldig ID moet vertonen en ik heb sowieso een ID nodig om mij te legitimeren en voor vakanties etc.

Nu is mijn vraag, wat voor proces moet ik nu ondergaan? Kan ik naar de gemeente gaan met mijn verlopen paspoort en mijn geldige rijbewijs om zo een nieuwe ID (en eventueel paspoort) aan te vragen, of moet ik eerst naar de politie? En zoja wat moet ik daar zoal doen totdat ik mijn ID kan aanvragen? Deze vragen heb ik omdat ik het een en ander heb gehoord dat de gemeente je zomaar naar de politie kan laten gaan voor een proces verbaal omdat dat je extra kost, zonder dat het hoeft.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Nee, je kunt niet zomaar naar de gemeente om een nieuwe ID aan te vragen, daarvoor zal je naar de politie moeten gaan, om melding te maken van vermissing. In een aantal gemeentes is op proef dat je niet naar de politie hoeft in dit soort gevallen, kijk dus even of jouw gemeente erbij staat in de link. Als je je ID toch terugvind, dan ben je verplicht dit in te leveren bij jouw gemeente, omdat het geregistreerd staat als vermist.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er staat ook bij de gemeente geregistreerd, dat jij in bezit bent van een ID, daarom kun je ook niet alleen met je paspoort naar de gemeente, omdat je je oude ID anders in moet leveren voordat je de nieuwe krijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje! Nee mijn gemenente staat er niet tussen. Dus ik moet morgen naar de politie, melding doen van vermissing en met de papieren van de melding/aangifte zou ik wel direct naar de gemeente kunnen gaan? Weet je toevallig ook wat de extra kosten hiervoor zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit zijn de kosten in Amsterdam, kan per gemeente wel verschillen, als je jouw gemeente doorgeeft, dan wil ik het voor je opzoeken, anders moet je het zelf even doen. Google dan: kosten nieuwe id kaart na vermissing (gemeente).
http://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?caseid=%7B0eab8f3f-af13-4df5-a5ea-65d245790eb9%7D