Dan moeten de erfgenamen dit in principe 'oplossen'. Als erfgenaam is men verplicht om mee te betalen aan de kosten van de uitvaart. Als een erfgenaam geen opdracht geeft voor de uitvaart en afstand doet van de erfenis, is die erfgenaam niet voor de kosten aansprakelijk als een ander familielid of vrienden en bekenden de uitvaart regelen.

"Dit ligt anders als de gemeente de uitvaart regelt. De gemeente kan namelijk altijd kosten op kinderen van een overledene verhalen, ook als er 35 jaar geen contact is geweest, het kind afstand heeft gedaan van de erfenis e.d. Voor de gemeente geldt een aparte wettelijke regeling. Het was een keuze van de wetgever om niet de belastingbetaler voor uitvaartkosten op te laten draaien, als er kinderen van de overledene zijn."
Computoon
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Ik zou blijven betalen vanuit het principe 'iedereen zorgt dat hij datgene betaalt waarvoor hij verantwoordelijk is.' Leuk in dit verband, is dat de coöperatieve 'Dela' vroeger een afkorting was van 'Draagt elkanders lasten'. Van de site van Dela:
"Veel klanten geven aan dat ze (inmiddels) voldoende spaargeld hebben. Maar wist u dat een uitvaart over 30 jaar rond de € 21.000 kost? Het DELA UitvaartPlan biedt een uitstekend rendement waar u zelf niet tegenop kunt sparen. En met het DELA UitvaartPlan in Diensten ontzorgt u uw nabestaanden. Het DELA UitvaartPlan is dus bijna altijd een goede investering. " Wat betreft opzeggen/afkopen:
"Afkopen
Nee, u kunt de verzekering niet afkopen. Dat staat in artikel 13 van de Algemene Voorwaarden. De verzekering duurt totdat u overlijdt. U betaalt premie totdat u overlijdt of tot uw 65e. De keuze tussen levenslang premie betalen of tot uw 65e geeft u aan in het aanvraagformulier. U mag wel eerder stoppen met premie betalen. Hiermee loopt u het risico dat u bent onderverzekerd. Opzeggen
Ja, u kunt de verzekering wel opzeggen. Hierbij geldt een opzegtermijn van ten minste een maand. U krijgt geen geld uitgekeerd. Geld dat overblijft, storten we in een Depositofonds. Bij een Depositofonds wordt geld op een rekening gestort. Over het gespaarde bedrag ontvangt u rente. Het bedrag komt vrij bij overlijden. Bij een Depositofonds stellen we geen vragen over de gezondheid. Òf er geld overblijft en hoe hoog dit bedrag is, hangt onder andere af van de tijd die u al heeft betaald en van uw leeftijd. Ook gaan er administratiekosten af. Is de afkoopwaarde van uw verzekering na aftrek van alle kosten hoger dan € 167? Dan maken we het resterende bedrag over naar het Depositofonds. Bij overlijden komt het geld vrij uit het Depositofonds om kosten van de uitvaart van te betalen."