Mag je raam uitzicht hebben op de tuin van de buren?

Ik ben een beetjer verward. Vandaag zag ik een uitspraak van de rijdende rechter waarin hij zei dat dit niet mag.
Maar ik ben niet anders gewend of dit is overal zo? En zeker in de grote stad.
Ik heb zelf ook zicht op de tuin van de buren, en in mijn oude huis hadden de buren zicht op mijn tuin. Is dit allemaal illegaal dan? Kunnen ze allemaal verplicht worden om dat af te gaan plakken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
21.6K
bamibal
10 jaar geleden
Het ging er in dit geval om dat het raam er oorspronkelijk niet was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij is dat niet waar. Dat raam zat er al toen de man er in trok, echter was dat nog geen 20 jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar sommige details zijn wel bekend. Bijvoorbeeld dat die raam er al vele jaren aanwezig was, zelfs al toen de man het pand betrok. Dus het is zeker niet ineens doorgebroken.
Dus ik blijf het een hele vreemde uitspraak vinden.

Het beste antwoord

In BW art 5: 50 zijn de regels vervat omtrent vensters en balkons. Kort samengevat: Tenzij de eigenaar van het naburig erf daartoe toestemming heeft gegeven, is het niet geoorloofd binnen twee meter van de grenslijn .... vensters of andere muuropeningen dan wel balkons.... te hebben, voor zover deze op dit erf uitzicht geven. Bij straten, wegen etc. geldt die regel niet. Het is een lastig wetsartikel, echt voor de juristerij.
In het voorbeeld van de RR speelde verjaring, dwz dat degene die last had van het raam niet op tijd heeft ingegrepen en dan verlies je je recht en probeert men net te laat nog iets te regelen..
Bovendien moeten we bedenken dat elke rechtszaak of situatie uniek is en nooit zomaar over een andere situatie kan worden heengeplakt om het zo te zeggen.
In feite gaat dit wetsartikel vooral om plotselinge verbouwingen waardoor de buren hun privacy kwijt raken, anders gezegd, dat er misbruik van bevoegdheid plaats vindt.
Overigens is er ook de mogelijk een erfdienstbaarheid te vestigen, dan gaat de buurman akkoord met het nieuwe raam en alle volgende kopers houden dan dat recht, die regeling wordt ingeschreven in het kadaster.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het wel of niet mogen is een breed begrip in een straat met rijtjes huizen kunnen naaste buren ook bij elkaar in de tuin kijk, zolang buren op een normale manier met elkaar omgaan hoeft het niet tot een conflict te leiden, bouwtechnisch zal het in bovenstaande gevallen niet eens anders kunnen.
Wat de uitspraak van de rijdende rechter betreft, daarin heeft u ook kunnen zien dat het hier al om een lang lopend conflict gaat waarin diverse zaken een rol hebben gespeeld waarop de rijdende rechter zijn uitspraak heeft gebaseerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het venster is te dicht op de dwars daarop liggende erfgrens en er kon niet bewezen worden dat dat venster er meer dan 20 jaar zat (verjaring) en op basis daarvan moet er folie op.

Dit geldt niet voor rijtjeshuizen waar je in elkaars tuin kunt kijken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En tegenover elkaar leggende huizen(rijen)? Als die huizen meer als 1 verdieping hoog is, dan kan je er eigenlijk ook altijd wel in kijken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan ligt de grens van de tuin waar je in kijkt niet binnen 1 meter Marius. Ik neem tenminste aan dat die achterburen OOK een tuin hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het grootste probleem hier was de niet bewezen verjaring. Je mag niet zomaar een raam in een blinde muur maken en zo uitkijken in de tuin van de buren die vrijwel meteen onder die muur begint. Daar moet je toestemming voor vragen en dat was hier niet gebeurt en het was niet bewezen dat het verjaard was.