Kan je klacht neerleggen voor een huwelijksgrap?

Je hoort vaak dat tijdens een huwelijk 'vrienden' het huis van het koppel binnendringen en daar alles gaan herinrichten, versieren, bevuilen, vernielen, ... Kan je daar klacht tegen indienen? Komt het in zo'n geval tot een rechtzaak en win je zoiets makkelijk? Of heb je geen poot om op te staan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Amadea
10 jaar geleden
Als het échte vrienden zijn dan kan je ze gewoon vragen om niets aan jullie huis te veranderen. Dat respecteren ze dan gewoon. Anderen behoren geen sleutel van het huis te hebben, en breken dus in. Daar behoren ze om te worden opgepakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou mandi…jij bent gezellig op feestjes. ..je vrienden willen iets spontaans doen voor jou plezier en jij klaagt ze aan.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Nou Niels, ik was daar zelf ook bang voor met mijn huwelijk vorig jaar. Ik ken die grappen ook, waarbij de halve huisraad werd vernield en omgebouwd, dat zijn dus geen leuke grappen als je thuis komt van je trouwdag. Bedden uit elkaar geschroefd, matrassen aan het plafond geplakt, bank op het balkon in de regen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niels: "vrienden" die tegen mijn wil van alles doen noem ik geen vrienden, maar "klotenafdraaiers". Dat is een bepaald soort mensen waar je niks aan hebt, behalve een hoop frustratie. Mijn echte vrienden weten dat ze zoiets niet moeten proberen, en zij zullen dat respecteren. Wie dat dus niet respecteert, moet ik geen "echte vriend" noemen. Zelfs als familieleden dit zouden doen, hebben ze een klacht aan hun been wat mij betreft. Mijn vrienden weten dat ik de zaken die HeerVoldemort opsomt niet plezierig vindt, hoe kunnen ze dit dan gaan doen voor "mijn plezier"? Op die manier kan een huwelijk trouwens de ideale manier zijn om je échte vrienden te leren kennen, en de valse eruit te filteren.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Mandi90, zorg gewoon dat niemand je sleutel heeft. Bij ons hadden mijn ouders een sleutel, maar mijn ouders houden niet van die grappen. Mijn nicht had een sleutel (ceremoniemeester, ging bij ons omkleden) met haar hadden we afgesproken dat dit soort grappen niet welkom zijn. En onze buurman (heeft altijd een sleutel) hebben we gezegd "niemand mag onze sleutel, ook niet om een geschenk voor ons binnen te zetten. Als ze iets hebben wat ze binnen willen zetten mocht hij het aannemen en hij mocht het binnen zetten, niemand anders komt binnen dan: wij zelf, mijn ouders, mijn broer of mijn nicht. Er zijn vrienden geweest die wel geprobeerd hebben de reservesleutel van het haakje te pikken, maar dat had ik door. daarna hebben ze geprobeerd bij de buurman lost te peuteren met de smoes "wij willen een cadeau binnen zetten." en toen de buurman zei "geef maar aan mij, dan zet ik het binnen." werd het een vaag verhaal en gingen ze weg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
inderdaad, behalve ikzelf heeft op dit moment niemand een sleutel :p maar soms is de sleutel zelfs niet nodig: deuren vastmetsen of muurtje voor bouwen, door de brievenbus bloem, confetti of rijst naar binnen blazen, ... Allemaal dingen die bij vrienden hun trouw gebeurd zijn, door "vrienden".
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ja daar had ik dan geen last van, woon op de 2e etage van een portiekflat, dus dan moeten ze eerst de portiek in. Brievenbus kun je een zak omheen plakken aan de binnenkant. Plakband erop heeft geen zin, want dat kan je wegduwen. Maar deur dicht metselen of een muur ervoor, daar heb ik dan weer geen oplossing voor :-(
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik heb er best wat schrik voor. We zijn bijvoorbeeld ook samen ontsnapt aan het vrijgezellenfeest door een uitstapje te maken waar die "vrienden" niks van afwisten. Via via waren we te weten gekomen dat we allebei zeer belachelijk gemaakt zouden worden in de stad, met onnozele opdrachten en rare verkleed-toestanden, en daar hadden we allebei geen zin in. Dat is ons ding niet. Wij zouden dat ook allemaal nooit bij andere mensen uitsteken.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Dat heb ik dan wel weer gehad, ik mocht in een prinsessen jurk Amersfoort door, wat ik zelf best leuk vind. Mijn man ging karten in een Vikingen pak, wat hij ook leuk vond. Maar iemands huis verbouwen en dan na zo'n drukke dag thuis komen in de teringbende is gewoon NIET grappig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
idd, die vrijgezellentoestanden dat kan je leuk of niet leuk vinden. Nu, bij ons was het zo dat onze "echte vrienden" het wel degelijk gezellig wilden houden en niets belachelijks doen (zij weten dat we daar niet voor te vinden zijn). Maar in de "vriendenkring" zitten ook steeds goeie kennissen die dat niet kunnen/willen respecteren en als die de overhand opeisen in de organisatie van het vrijgezellenfeest, staan de echte vrienden soms rapper buiten spel dan je denkt. De "echte vrienden" hadden ons dan ook gewaarschuwd voor die twee vrijgezellenfeestjes van mij en mijn partner. En wij zijn dankzij hen kunnen ontsnappen. Het voordeel is dat we op dit moment dus al goed weten wie we kunnen vertrouwen en wie mogelijk ons huis overhoop zal halen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, het hangt sterk af van je vrienden. Ik mocht op mijn vrijgezellenfeest lasergamen met konijnenoortjes op (onder andere) doe ik niet moeilijk over. Prinsessenjurk had ik ook niet erg gevonden. Maar mijn vrienden zijn hier niet zo extreem in. Dus thuis van huwelijksreis 3 vissen in het bad, 2 in de gootsteen beneden en één in de wastafel boven vinden, ach... aquarium kopen en de boel afspoelen.
Voor we er achter kwamen dat er een pompoenplant op de dakkapel stond zijn er wel wat maanden overheen gegaan (het was de bedoeling dat hij zou gaan groeien en dat we ineens een groen gordijn zouden zien op een ochtend, maar hij was doodgevroren), maar ook dit maakt natuurlijk niet zoveel uit. Bloem naar binnen, muurtje metselen... dat is duidelijk minder leuk. En als je er niet van houdt moeten je vrienden dat respecteren. Jammer dat (je bang bent dat) ze dat niet doen.

Antwoorden (2)

Dat ligt er natuurlijk aan wat er is gedaan. Wij kregen 6 vissen, in de badkuip en in gootstenen. Dat lijkt me geen zinnige klacht, daar zal niets mee worden gedaan. Maar echte overlast (meer dan vissenvoer in het bad), ja, lijkt me wel. Wanneer er dingen kapot zijn en het is duidelijk de schuld van de 'grap' heb je meer openingen.
Ik denk dat je met een concreet voorbeeld moet komen voor een goed antwoord.
Om je lijstje bij langs te gaan: herinrichten, versieren, nee, het lijkt me niet dat je hier een klacht tegen kan indienen. Bij (ernstige) vernieling en vervuiling wel wellicht (kapotte glazen of vieze ramen is goedkoop te herstellen, kapotte ramen of gesmolten hagelslag niet).

Het is natuurlijk wel zo dat het je vrienden zijn. Probeer met hen te praten, ze hebben vast liever dat je hen vraagt de schade te herstellen dan dat er een rechtzaak tussen de vriendschap in komt te staan.

Toegevoegd na 10 uur:
In de bron staat wanneer er sprake is van huisvredebreuk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar hoe zit het dan met "huisvredebreuk"? Want ok, in dit geval heb je niks kapot gemaakt of bevuild. Maar dat hoeft eigenlijk niet om klacht neer te leggen. Vanaf het moment dat iemand tegen jouw wil op jouw eigendom komt, kan je toch klacht neerleggen en is men toch verplicht om die klacht te erkennen en serieus te nemen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En waarom moet je mensen die expres je ruit breken e.d. schade aanrichten (allemaal doelbewust, met voorbedachte rade) nog vrienden noemen? Dat soort mensen ben je beter kwijt dan rijk, toch?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aan huisvredebreuk had ik even niet gedacht, maar dat komt omdat ik geen enkel probleem had met dat mijn vrienden vissen in ons huis hadden gezet en een plant op het dak. Ik had ook verwacht dat ze het zouden doen en ik doe het zelf ook bij vrienden (maar maak niets kapot en houd het ludiek, bijv. planten in het hele huis in de vensterbanken en in de tuin,omdat ze nog niets hadden).
En ik bedoelde niet dat vrienden opzettelijk je eigendom kapot maken, meer als collateral damage of niet goed nadenken. En dan neem ik aan dat ze bij willen dragen aan de kosten.
Als het met opzet is is het inderdaad gek. Als jij te kennen hebt gegeven dat je vrienden niet bij jou in huis dingen doen (bijvoorbeeld omdat je weet van je vrienden dat dat traditie is) kan het inderdaad onder huisvredebreuk vallen. Maar toch zou ik proberen hier met je vrienden uit te komen. Het zou jammer zijn als dit tussen je vriendschap komt te staan. (tenzij het er nu al tussenin staat...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
daar zit het hem. Er zijn vrienden die onze mening respecteren, maar in de vriendenkring zitten ook steeds "goeie kennissen" die dat niet (willen) respecteren. In die zin kan een huwelijk een goed middel zijn om je vriendenkring te filteren zodat enkel de echte "vrienden", de mensen die je respecteren, overblijven. Ik verwacht dat mijn echte vrienden mijn huis niet gaan betreden tijdens het huwelijk, omdat ik dat gevraagd heb. Wie dat toch doet, is bijgevolg geen echte vriend en daar moet ik ook geen moeite meer voor doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt me een zinnige methode. Hoewel er dan ook nog weer persoonlijke factoren meespelen (iemand die sociaal zwak is zal niet zo snel door hebben dat het je menens is). Maar dat laat ik aan jouw/jullie wijsheid over. Maar ook wanneer je goede kennissen meteen na dit gebeuren aanklaagt zet dat kwaad bloed, dus ook met hen zou ik eerst om de tafel gaan zitten en duidelijk maken dat je 1. had aangegeven dat je dit niet wilde 2. Dat het uiterst vervelend is dat ze het wél hebben gedaan en dat je 3. verwacht dat ze helpen opruimen/de schade vergoeden/hun excuses aanbieden/de vissen zelf mee naar huis nemen etc. Wanneer ze hun excuses aanbieden - omdat ze misschien niet doorhadden dat het je echt menens was en ze koken een keer lekker voor je, je hebt een goede avond met elkaar, zou ik zeggen: zand erover.
(maar ook hier spelen natuurlijk allerlei factoren mee als wat ze hebben gedaan, wie ze zijn, of het boos opzet is of ludiek etc.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt me een zinnige methode. Hoewel er dan ook nog weer persoonlijke factoren meespelen (iemand die sociaal zwak is zal niet zo snel door hebben dat het je menens is). Maar dat laat ik aan jouw/jullie wijsheid over. Maar ook wanneer je goede kennissen meteen na dit gebeuren aanklaagt zet dat kwaad bloed, dus ook met hen zou ik eerst om de tafel gaan zitten en duidelijk maken dat je 1. had aangegeven dat je dit niet wilde 2. Dat het uiterst vervelend is dat ze het wél hebben gedaan en dat je 3. verwacht dat ze helpen opruimen/de schade vergoeden/hun excuses aanbieden/de vissen zelf mee naar huis nemen etc. Wanneer ze hun excuses aanbieden - omdat ze misschien niet doorhadden dat het je echt menens was en ze koken een keer lekker voor je, je hebt een goede avond met elkaar, zou ik zeggen: zand erover.
(maar ook hier spelen natuurlijk allerlei factoren mee als wat ze hebben gedaan, wie ze zijn, of het boos opzet is of ludiek etc.)
Even kort door de bocht als antwoord op jouw vraag.
Klacht neerleggen in de vorm van aanklagen dat kan.

Stel jouw "vrienden" krijgen je huissleutel te pakken, gaan naar binnen en trekken de hele boel overhoop.

Ik kan er niet goed uitkomen welk misdrijf dit nu precies is, want het is een misdrijf.
Maar is het huisvredebreuk of is het inbraak?

Huisvredebreuk is wanneer iemand zich in jouw woning bevind zonder jouw toestemming en niet weg gaat nadat je hem gevorderd hebt.

Inbraak staat niet duidelijk beschreven. In het wetboek, wel weer in combinatie met diefstal:
diefstal gedurende de voor de nachtrust bestemde tijd, in een woning of op een besloten erf waarop een woning staat, door iemand die zich aldaar buiten weten of tegen de wil van de rechthebbende bevindt;

diefstal waarbij de schuldige zich de toegang tot de plaats van het misdrijf heeft verschaft of het weg te nemen goed onder zijn bereik heeft gebracht door middel van braak, verbreking of inklimming, van valse sleutels, van een valse order of een vals kostuum;

Als ze je huis overhoop trekken en spullen slopen heb je ook nog vernieling.

Maar als je ze dat ten laste legt heb je wel een hele grote kans dat je kwaad bloed zet. Zorg dan dat je je "vrienden" van tevoren waarschuwt dat je dit gaat doen en maak duidelijk dat het menens is.

Dit zijn namelijk hoge straffen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plusje. Helemaal mee eens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hoge straffen ok, maar wie zijn gat verbrandt moet op de blaren zitten he. We hadden ze vaak genoeg op voorhand verwittigd dat we daar helemaal niet mee zouden kunnen lachen. Echte vrienden zullen dat respecteren, en de rest daar moet ik geen moeite voor doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en niet vergeten. Wie zet er kwaad bloed? Die "vrienden" hebben reeds kwaad bloed gezet door mijn huis te vernielen. Ik zet in dat geval dus geen kwaad bloed, dat hebben zij reeds gedaan.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Dat snap ik Mandi90, maar dit soort dingen kunnen uit de hand lopen, daarom zeg ik, vooraf waarschuwen dat je echt actie gaat ondernemen als iemand toch de keet gaat verbouwen. Dus duidelijk de consequenties aangeven. Dan kunnen ze achteraf nooit lopen zeiken, en je voorkomt er misschien mee dat ze toch gaan kl*ten met je huis. Sommige vrienden kunnen behoorlijk hardnekkig zijn, en denken dat ze toch wel een geintje kunnen uithalen. Ook al heb jij aangegeven "daar hou ik niet van." dat betekend natuurlijk niet meteen dat ze geen vrienden zijn. Of zij vinden het heel erg grappig en staan er niet bij stil wat jij vind. Ik heb ooit bij iemand de hele hal vol gelegd met opgeblazen ballonnen. Deze persoon kon dat wel waarderen, maar rijst en bloem was niet grappig geweest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik zal zeker op voorhand aangeven dat er maatregelen zullen volgen als ze het zich niet kunnen laten. Dat was ik sowieso van plan.
Antoni
10 jaar geleden
HeerVoldemort, naar mijn idee kan een burger niet een andere burger aanklagen in juridische zin. Hij kan aangifte doen bij de politie tegen de andere burger. De openbaar aanklager, in Nederland bij de rechtbank de officier van justitie, bij het gerechtshof de advocaat-generaal, in België een procureur des Konings, of een procureur-generaal, is de enige die mensen kan aanklagen, in het bijzonder in een rechtszaak. Hij is degene die namens 'de staat' of namens 'het volk' mensen die ervan verdacht worden de wet te hebben overtreden in staat van beschuldiging stelt. http://nl.wikipedia.org/wiki/Openbaar_aanklager
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Dat is ook de manier hoe ik het bedoelde, thx voor de aanvulling. Als Mandi aangifte doet van inbraak/huisvredebreuk/vernieling. Moet dit serieus genomen worden. En als er bewijs is, zal het voor de rechtbank komen.