Kun je een vakantie vroegtijdig beëindigen zonder annuleringsverzekering (compensatie)?

Krijg je voor de dagen dat je er niet bent geweest een vergoeding/compensatie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Utrecht
10 jaar geleden
Is er een bijzondere reden dat je eerder weggaat?
Ook een annuleringsverzekering vergoed alleen maar onder bijzondere omstandigheden.

Het beste antwoord

Dit kan alleen als jij niet tevreden bent over de bestemming en verwachting die gesteld zijn over je vakantie. Je moet ook meerdere malen contact op hebben genomen met de daar aanwezige reisleider om die de gelegenheid te geven, het probleem op te lossen. Kun je aantonen dat dat niet naar redelijkheid gebeurd is, dan mag je je vakantie beëindigen. Echter zal je naar de rechter moeten om je gelijk te krijgen. Wat je veelal niet zal krijgen, sluit dus een annuleringsverzekering af, om dit soort problemen te voorkomen, die heeft trouwens ook zijn voorwaarden, die per verzekeraar verschillend kunnen zijn, verdiep je daar dus wel in, voordat je op vakantie gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt altijd eerder weggaan, maar geld zul je er niet voor krijgen zonder verzekering. Als dat wel zo zou zijn zou niemand zich meer verzekeren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een accommodatie is voor een paar dagen op korte termijn onmogelijk weer te verhuren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt het altijd vragen. In het hoogseizoen is de accommodatie soms bereid je voor een deel te compenseren. Ze maken immers geen kosten meer en er is een goede kans dat ze jouw accommodatie weer verhuren. En wellicht willen ze je als klant houden en komen ze je om die reden tegemoet.
10 jaar geleden
Utrecht
10 jaar geleden
Ik geef je weinig kans: dat de accomodatie last-minute nog weer verhuurd kan worden is maar een kans en dat risico wil/hoeft de verhuurder niet te lopen.
paulus811
10 jaar geleden
Ik lees nergens dat het 'last minute' is. Ik verhuur zelf een vakantiehuis en als je ipv 3 maar 2 weken wilr blijven, krijg je echt wel geld terug. Uiteraard niet alles, maar ik kan het mogelijk voor die week weer verhuren en heb een week geen energiekosten. Ik zie niet in waarom je de huurder niet een beetje tegemoet kunt komen, wellicht komt de gast volgend jaar weer terug als deze goed behandeld is.
Utrecht
10 jaar geleden
Het gaat hier om vroegtijdig beeindigen; dus tijdens het verblijf besluiten eerder te vertrekken. Lijkt we wel redelijk last-minute.
paulus811
10 jaar geleden
Je vertaling is een aanname. Je kunt ook nu bedenken dat je de vakantie die over twee maanden begint, met enkele dagen wilt inkorten. Dan beëindig je vroegtijdig, zonder te zijn vertrokken. Zolang die info en de naam van de accommodatie niet in de vraag staan, kan iedere aanname en antwoord kloppen.
Eerder weggaan kan altijd natuurlijk maar of je geld terugkrijgt is afhankelijk van het beleid ter plekke. Is hetgeen waarvoor je betaald niet naar wens dan moet je dat aangeven en tot een oplosssing komen. Lukt dat niet via de rechtsbijstand of reisverzekering als je die hebt. Heeft het een andere oorzaak zoals bijv slecht weer dan heb je nergens recht op. Toch heb ik al 2keer mijn geld teruggehad. Parc de la clusure in belgie en domaine des renardieres in frankrijk deden het wel. Maar er is dus geen verplichting.