Als iemand niet al zijn bezittingen in het testament heeft beschreven wie heeft er dan recht op?

en als de vrouw en de kinderen allemaal zijn overleden?
Een broer en neven en nichten zijn wel erfgenaam van bepaalde goederen, die wel zijn beschreven.
Hoe gaat het dan met de rest van de goederen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

Indien je slechts bepaalde goederen aangewezen hebt bij testament, bepaalt de wet wie het overige erft (art 4:10 BW). De wet hanteert de zogenaamde parentelen: eerst echtgenoot+kids, zijn die er dan niet broers/zussen+ouders, zijn die er niet dan grootouders, zijn die er niet dan overgrootouders. Let daarbij ook op dat de wet plaatsvervulling kent (afstammelingen kunnen plaats opvullen voor o.a. vooroverledenen),
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke, enorm bedankt!
Duidelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (5)

De rest wat niet op papier is gezet gaat in dit geval naar de broer. Een handgeschreven verklaring is niet meer rechtsgeldig en moet een testament zijn. E.e.a kun je met n notaris bespreken,by informatie is het eerste half uur kosteloos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook bedankt en +1.
Ook goed om te weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Graag gedaan.
Via onderstaande link krijg je meer informatie over erfrecht.
jc54
14 jaar geleden
Dit is minder eenvoudig dan het lijkt.
Kort door de bocht: de broer is erfgenaam.
Behalve als er andere (overleden) broers/zussen zijn. Dan komen hun kinderen in hun plaats. In dat geval erven dus de levende broer en de kinderen van overledem broers/zussen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan geldt het normale erfrecht voor die goederen weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Indien er geen testament is opgemaakt voor bepaalde goederen, bepaalt de wet wat de erfgenamen verkrijgen. De wet wijst ook de erfgenamen aan. Dat heet het wettelijk erfrecht.

Wanneer er geen erfgenamen zijn die vallen in groep 1 (gezinsleden van de overledenen), dan komen de erfgenamen van groep 2 aan de beurt.
Dit zijn dan de ouders en broers en zusters van de overledenen (erflater), ieder voor een gelijk deel.
Wanneer er kinderen zijn van vooroverleden broers/zusters dan erven deze bij plaatsvervulling voor deze vooroverleden broers/zusters.

De ouders verkrijgen ieder minimaal ¼ deel uit de nalatenschap.

Dus het antwoord op deze vraag is dan ook: de goederen die niet in het testament berschreven zijn vervallen aan de ouders en broers en zusters van de overledenen (erflater), ieder voor een gelijk deel. Meestal gaat het hier om zaken uit de inboedel.

Als er geen overeenstemming over de verdeling kan worden bereikt dienen de goederen verkocht te worden en volgens de eerder genoemde sleutel verdeeld te worden. Verstandig is het in dit soort gevallen een buitenstaander de verkoop en verdeling volgens de wet te laten regelen.

Controleer van te voren nog even of de erflater een codicil heeft opgesteld.
In een codicil kan iemand bepaalde legaten opnemen.
Echter alleen legaten van kleding, lijfstoebehoren, en bepaalde sieraden.
Bepaalde sieraden worden bedoeld, persoonlijke en/of sieraden die jaren tot de familie behoorden. Ook kunnen inboedelgoederen en boeken worden gelegateerd.
Met andere woorden, alleen bepaalde kleine (persoonlijke) roerende zaken kunnen bij codicil vermaakt worden. Wil iemand grotere legaten of contanten legateren dan moet er een testament worden opgemaakt.
Een testament kan alleen door tussenkomst van een notaris worden opgemaakt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Herstel van een foutje:

Dus het antwoord op deze vraag is dan ook: de goederen die niet in het testament berschreven zijn vervallen aan de ouders en broer van de overledenen (erflater), ieder voor een gelijk deel. Meestal gaat het hier om zaken uit de inboedel. Mochten de ouders al overleden zijn dan is alleen de broer de erfgenaam van het "vermogen" (bezittingen) die niet in het testament omschreven zijn.