Hoeveel is de boete voor verboden terrein betreden? En heeft leeftijd invloed?

Wat zijn de geldbedragen voor betreden van verboden terrein? Als alle hekjes van dit speelplein openstaan, alleen er een bordje schijnt te staan dat het na 19:00 gesloten is. En heeft het nog iets te doen met als je onder 16 bent? Dit is bij mijn kleine broertje gebeurt namelijk.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
23.9K

Antwoorden (1)

Bij deze overtreding is artikel 461 van het Wetboek van Strafrecht van toepassing:

"Artikel 461

Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie."

Een geldboete van de eerste categorie is maximaal € 390.

Informatie over de hoogte van de geldboetes is te vinden in artikel 23 van het Wetboek van Strafrecht. Ik vermeld hier de eerste vier leden van dat artikel:

"Artikel 23

1. Hij die tot een geldboete is veroordeeld is verplicht tot betaling van het vastgestelde bedrag aan de staat binnen de termijn door het openbaar ministerie dat met de tenuitvoerlegging van de strafbeschikking of het vonnis of arrest is belast, te stellen.

2. Het bedrag van de geldboete is ten minste € 3.

3. De geldboete die voor een strafbaar feit ten hoogste kan worden opgelegd, is gelijk aan het bedrag van de categorie die voor dat feit is bepaald.

4. Er zijn zes categorieën:

de eerste categorie , € 335 [Red: Per 1 januari 2012: € 390.] ;
de tweede categorie , € 3 350 [Red: Per 1 januari 2012: € 3 900.] ;
de derde categorie , € 6 700 [Red: Per 1 januari 2012: € 7 800.] ;
de vierde categorie , € 16 750 [Red: Per 1 januari 2012: € 19 500.] ;
de vijfde categorie , € 67 000 [Red: Per 1 januari 2012: € 78 000.] ;
de zesde categorie , € 670 000 [Red: Per 1 januari 2012: € 780 000.] ."

In hoeverre dit allemaal (niet) geldt voor iemand onder de 16 jaar, heb ik helaas niet kunnen vinden.

Toegevoegd na 1 uur:
Hier http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=177989 staat een vraag vermeld van iemand die als minderjarige in 2011 voor dezelfde overtreding een bekeuring kreeg van € 70.
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat hier om een speelplaats die na 19 uur wordt afgesloten, vaak ivm geluidsoverlast. Dat hebben we hier ook in de wijk. Ik denk niet dat je daar een art 461 straf aan moet hangen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oja en punt 2: hier WORDT die speelplaats niet afgesloten maar moet je het ook zien aan een bordje, als je dat bordje mist ga je gewoon de speelplaats op, geen hek ofzo. De vraagsteller heeft het ook over een openstaand hek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is geen ander artikel wat je er aan kunt hangen, zeker na de opmerking dat jeugd boven de 16 (onbevoegd) er niet op mag. Na 19.00h treed artikel 461 in en mag je je eigen er niet op dat terrein bevinden als men niet bevoegd is. Staat nergens dat het terrein besloten (afgesloten) moet zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar lees je iets over de opmerking van 16 jaar en onbevoegd enzo?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je kleine broertje niet kan lezen en het hek is open dan is de toegang voor hem NIET verboden. Als een rechthebbende hem er vervolgens op wijst, dan weer wel.
Als je kleine broertje daar speelt onder jouw toezicht, kun jij wellicht aansprakelijk gesteld worden.