is het legaal om authentieke wapens te bezitten?

dan heb ik het bijvoorbeeld over een mauser kar98k uit ww2

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een Mauser 98k is, al dan niet met een telescoopvizier, heden ten dage nog steeds een uitstekend en makkelijk handelbaar geweer om groot wild, dus ook mensen, om te leggen. Je kunt zelf vast wel bedenken dat je zo'n wapen niet zomaar in je bezit mag hebben.

Antwoorden (3)

Als het nog werkt, en je geen wapenvergunning hebt mag je dat niet in je bezit hebben!
Dit valt onder de vuurwapenwet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De één zegt dat je bij een onklaar gemaakt geweer een verklaring bij een wapenhandelaar moet halen en de ander zegt weer van niet.

Lees onderstaande berichten maar eens op :
http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=25271
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe mag je geen wapens bezitten zonder vergunning, ook geen authentieke of antieke exemplaren.
De Wet Wapens en Munitie is zo streng omdat men ervaren heeft dat op echt gelijkende (vuur) wapens, ook al zijn deze onklaar gemaakt en totaal onschuldig, toch gebruikt kunnen worden als bedreigend voorwerp waarmee mensen ongewenste dingen kunnen doen tegen nietsvermoedende slachtoffers.
De bedreigde persoon kan immers niet direct zien of het wapen waarmee hij/zij bedreigt wordt daadwerkelijk echt, nep of onklaar is.

Ook met 'n authentieke onklaar gemaakte Mauser Kar98 kan men dus een omstandigheid creëren waarin men heel veel van de bedreigde partij gedaan kan krijgen.

Er zijn echter uitzonderingen waarbij het toegestaan wordt om dergelijke wapens in bezit te hebben. Maar daar zijn strenge voorwaarden aan verbonden. Zo moet het absoluut onmogelijk zijn om het wapen door een technische ingreep weer vuurklaar te maken. Dat wil zeggen dat het doorlaad mechanisme verwijderd of onklaar moet zijn en de loop tenminste volledig gevuld moet zijn, zulks ter beoordeling van de Minister of diens bevoegde.
Dergelijke wapens mogen dan als wandversiering of als onderdeel van een specifieke verzameling in huis gehouden worden.
Voor dit bezit moet dan een ontheffing worden aangevraagd bij de Minister of diens bevoegde. Aan deze ontheffing verlening zitten een aantal voorwaarden waaraan de ontheffingaanvrager zich strikt moet houden.

De volledige wet op wapens en munitie staat hier: http://wetten.overheid.nl/BWBR0008804/geldigheidsdatum_18-01-2013
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wii pistool mag dus niet, omdat het op een wapen lijkt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We hebben het hier niet over plastic speelgoed pistooltjes waarvan op grote afstand overduidelijk al te zien is dat dat ongevaarlijk is en geen bedreiging kan vormen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eindelijk een duidelijk en compleet antwoord: +