Kan een woningcorporatie mijn adres / inschrijving bij gemeente inzien?

Ik sta nu al een paar jaar ingeschreven bij een woningcorporatie maar die willen dat je je opnieuw inschrijft als je bent verhuisd naar een zelfstandige ruimte. Nu ben ik dat een aantal maanden geleden, echter is deze ruimte echt niet wat ik zoek. Ik sta nu redelijk hoog op de wachtlijst en wil die positie dus niet zomaar weggooien en weer onderaan terecht komen. De woningcorporatie zegt zelf dat ze de adresgegevens controleren, maar kunnen ze dat ook daadwerkelijk? Of kunnen ze alleen aan mij vragen 'kloppen deze gegevens?'. Maw, kan ik tegen de corporatie zeggen dat ik nog op het oude adres woon zonder dat ze er achter komen zodat ik nog hoog op de wachtlijst sta? Het vorige adres is bij mijn ouders, met post e.d. dus geen probleem.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
8.4K

Het beste antwoord

Woningcorporaties kunnen heel simpel de gegevens van de gemeentelijke basisadministratie (GBA) inzien om te controleren op welk adres je momenteel bent ingeschreven. Vroeger moest je zelf een uittreksel van de GBA ophalen, tegenwoordig kunnen corporaties die gegevens gewoon inzien. (Zie bijvoorbeeld http://www.woonpartners.nl/Nieuwsarchief/2012/Juni/Koppeling_GBA_met_Helmondse_woningcorporaties). Als je dus officieel op een ander adres (dat als zelfstandige woning telt) bent ingeschreven, zal men dat vroeg of laat bij de corporatie ontdekken en komt je woon- of inschrijfduur automatisch te vervallen.
Pieter2011
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of deze koppeling is toegestaan is maar de vraag, dat zijn nog enkele juristen aan het uitzoeken, een woningbouwvereniging is nog wettelijk niet verheven in de stand van een instantie om dergelijke gegevens te mogen inzien, net zoals de belastingdienst nog steeds geen informatie omtrent inkomen aan een woningbouwvereniging mag verstrekken.
Pieter2011
11 jaar geleden
In de praktijk gebeurt het al jarenlang en het is ook door de overheid geformaliseerd: http://wetten.overheid.nl/BWBR0023984/geldigheidsdatum_24-12-2012

Andere antwoorden (2)

Ook een woningbouwvereniging heeft geen inzage recht in het bevolkingsregister echter zijn er andere manieren om te controleren of men ergens woont.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
andere manieren, zoals welke dan?
Ook het antwoord geeft niet echt antwoord op de vraag: "kan ik tegen de corporatie zeggen dat ik nog op het oude adres woon zonder dat ze er achter komen zodat ik nog hoog op de wachtlijst sta?"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat te denken van controleurs van de woningbouw vereniging die jou gangen na gaan of een prive recherchebureau. Je kunt je eigen ingeschreven houden op het oude adres maar er is geen garantie dat de woningbouwvereniging er niet achter komt dat je elders woont.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Woningbouwverenigingen hebben wel recht op (bepaalde) gegevens uit de GBA.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik op gesprek zou mogen bij de corporatie voor een woning, en ik schrijf me dan een week ervoor terug in op mijn oude adres.. Is dat een optie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is wel een optie,maar je hebt er niets aan want als je een uittreksel van het GBA moet inleveren,kun je daarop zien wat je huidige adres is en het adres waar je daarvoor hebt gewoond.
Er zit niets anders op dan gewoon jezelf opnieuw in te schrijven of je adres te veranderen want dan wordt automatisch je inschrijfduur aangepast.
Helaas ben je nu al je inschrijfduur van daarvoor kwijt.
Mijn woningbouw eisde een kopie van het bevolkingsregister waar dus me toenmalig huidige adres op stond dat zal die van jou ook wel willen zien