Kun je voor openbare belediging opgepakt worden, zonder aantoonbaar bewijs?

In de stad heb ik een meisje en een jongen ruzie horen maken, er vonden GEEN fysieke aanrakingen plaats, het was puur verbaal. Ze waren elkaar aan het uitschelden, beiden waren ze net zo brutaal en luid naar mijn mening.

Uiteindelijk kwam de politie. Alleen de jongen werd meegenomen, het meisje mocht aangifte doen. Nu ken ik die jongen persoonlijk, ze zaten allebei fout (het meisje en de jongen). Waar het exact over ging, was niet duidelijk. De politie verbrak de verbale ruzie en nam gelijk de jongen mee, er werd haast niks gevraagd of ook maar iets onderzocht.

Wat ik apart vond was dat de politie metéén de jongen meenam, en die jongen zit nu vast (in voorarrest? Ken de termen niet.). Het is nog onduidelijk hoe lang hij vast komt te zitten. En het meisje mocht gewoon gaan en haar verhaal vertellen(vermoed dat zij aangifte gaat/ging doen). Dit gebeurde praktisch voor iedereens ogen. Er is verder geen vast enkel bewijs over wie begon, het is simpelweg haar woord tegen die van hem.

Kan dit zomaar? Vind het namelijk erg naar dat de politie gelijk de jongen meenam, vond het best discriminerend overkomen. Stel dat een vrouw op mij begint te schelden en ik scheld terug, kan ik dan zomaar meegenomen worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zulke dingen doen de politie nou eenmaal.. Mannen eerder dan vrouwen gevangen nemen, buitenlanders eerder dan gewone Nederlanders, het is gewoon de waarheid en ik heb er zelf ook last van gehaf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zulke dingen doen de politie nou eenmaal.. Mannen eerder dan vrouwen gevangen nemen, buitenlanders eerder dan gewone Nederlanders, het is gewoon de waarheid en ik heb er zelf ook last van gehad.

Het beste antwoord

Als de politie op aangeven van een melder naar een plaats delict komt dan zal ter plaatse door de dienstdoende agenten de situatie beoordeeld worden en daarnaar gehandeld worden. Is de situatie naar hun oordeel bedreigend dan zullen zij in eerste instantie de-escalerend optreden. In het geval van deze openbare ruzie is de mannelijke partij (de jongen) meegenomen naar het bureau.

Dit betekent in geen geval dat hij dan ook schuldig is bevonden aan het gebeurde.
Het is waarschijnlijk alleen een voorzorg om erger ( naar het oordeel van de agenten) te voorkomen. Natuurlijk zal de jongen op het bureau naar zijn verhaal gevraagd worden. Hoogstwaarschijnlijk zal hij na zijn verklaring naar huis gezonden zijn.

Ook zal later afgewacht worden of er eventueel een aangifte tegen de jongen door het meisje zal worden gedaan. (wat meestal niet gebeurd). Komt het tot een aangifte dan zal nader onderzoek moeten uitwijzen wat er werkelijk tussen de twee heeft plaatsgevonden. Als er getuigen zijn dan zal ook ter plaatse naar hun verhaal gevraagd worden en zonodig hen gevraagd worden op een later tijdstip dit te komen verklaren.

Het optreden van de politie in dit soort gevallen is dus niet zozeer het oppakken van een verdachte maar eerder een sussende maatregel om escalatie later en elders te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In dit geval was de politie gewoon in de buurt, het gebeurde namelijk in het centrum van de stad, ze zagen het gewoon gebeuren. Dit heb ik overigens niet vermeld. En ze luisteren nu inderdaad ook naar zijn kant van het verhaal, maar ik vind het feit dat ze iemand zo meenemen (nu al 2 dagen vast). Of het nou oppakken is of hoe je het ook wilt noemen, hij zit er nu al 2 dagen terwijl die vrouw gewoon vrij loopt. En dit terwijl de politie niet kan weten wie er mee begon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de jongen idd langer dan 24 uur wordt vastgehouden dan kan dat niet zonder reden. Dan moet er meer aan de hand zijn. Ik kan en wil hierop niet speculeren maar justitie houdt niet zomaar iemand langer vast dan strikt noodzakelijk en wettelijk is toegestaan. Als de jongen meer op zijn kerfstok heeft en nu 'tegen de lamp' is gelopen dan is het niet meer dan logisch dat ie nog niet vrij is.
Maar nogmaals, ik kan dat niet beoordelen en zolang we nog in een rechtsstaat leven heeft ie ook gewoon recht op juridische bijstand. Het is nu eenmaal zo dat wij als burger vaak alleen de buitenkant van een gebeurtenis zien maar niet de ins en outs van de betrokken personen kennen. Een oordeel is dan al snel door ons geveld, vaak ten onrechte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk!

Andere antwoorden (2)

Dat is raar, misschien is er in het telefoontje naar de politie (diegene die had gebeld) gezegd dat een jongen ruzie maakte met een meisje. En daardoor alleen de jongen opgepakt.
Hoop dat het goedkomt, sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juridisch gaat het hier niet om de beledigingen maar om ( poging tot) verstoring van de openbare orde. Dan kan de politie ingrijpen. Zouden ze dat niet doen dan was het misschien tot een handgemeen gekomen of erger.
Dat het meisje aangifte zou kunnen of willen doen gaat erg ver en is eerlijk gezegd zinloos. De politie kan als ze de jongeman aanhouden hem voor verhoor meenemen en daarna zal de kous wel af zijn, er zijn geen gronden hem in verzekerde bewaring te stellen tenzij hij ook beledigend is opgetreden tegen de politiemensen. Mogelijk is de knaap bekend bij de politie.
Van een rechtszaak zal het sowieso niet komen, daar is het eventuele delict niet zwaar genoeg voor. Overigens is het voldoende als politiemenen het schelden hebben aangehoord, door hun ambtseed is dat bewijs.
Verder is er zo van uit de verte geen zinnig woord over te zeggen.