Kan de vriend van mijn ex-vrouw mij weigeren om mijn dochter bij de deur op te halen?

Ze wonen in een huurhuis. En hij wil dat ik niet verder dan de stoep kom.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Je mag op straat staan en lopen waar je wil, tenzij je een straatverbod hebt, dus nee, als dat niet het geval is, mag dat niet, ik vindt het ook niet netjes van die vriend, want als het kouder wordt, moet jouw dochter toch binnen kunnen wachten.

Toegevoegd na 43 seconden:
Zolang je geen tuinpad oploopt, dat is hun terrein.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan moet je op de stoep voor het pad wachten, vraag je ex dit op te lossen.

Andere antwoorden (3)

Dat huurhuis maakt niet uit.

Ja, iemand kan jou weigeren binnen te laten.

Ik zou voortaan vanuit de auto bellen dat je er bent, geen gedoe met aanbellen en in de tuin wachten in de regen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het maakt niet uit of het wel of niet om een huurhuis gaat.
Feit is dat zij als gebruiker van grond en woning aan jou kenbaar mogen maken dat je hun 'grond' niet mag betreden. Even een aantal artikelen als voorbeeld:

Artikel 461 WvSR
Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.

Artikel 5:22 BW is wat minder van toepassing, maar geeft wel aan dat men personen mag weigeren:

Artikel 22
Wanneer een erf niet is afgesloten, mag ieder er zich op begeven, tenzij de eigenaar schade of hinder hiervan kan ondervinden of op duidelijke wijze kenbaar heeft gemaakt, dat het verboden is zonder zijn toestemming zich op het erf te bevinden, een en ander onverminderd hetgeen omtrent openbare wegen is bepaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In dat geval kan hij u nogmaals sommeren de grond te verlaten en vervolgens de politie waarschuwen. Op basis van bovengenoemde artikel zou u een boete kunnen krijgen. U bevindt zich namelijk op grond, dat u van de gebruiker niet mag betreden. Hij mag u echter NOOIT met geweld van de grond verwijderen. Het is een hele vervelende situatie, maar u moet niet vergeten dat gebruikers van grond bepaalde rechten over die grond hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Artikel 22 is hier van toepassing en kan hij de toegang tot de voordeur niet weigeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@stilic Alleen....wie gaat dat controleren.
Het burgerlijk wetboek is hier van toepassing en wel het vijfde boek en dan artikel 22

Artikel 22
Wanneer een erf niet is afgesloten, mag ieder er zich op begeven, tenzij de eigenaar schade of hinder hiervan kan ondervinden of op duidelijke wijze kenbaar heeft gemaakt, dat het verboden is zonder zijn toestemming zich op het erf te bevinden, een en ander onverminderd hetgeen omtrent openbare wegen is bepaald.

Dit betekend eenvoudig dat hij een bord in zijn tuin moet plaatsen van verboden toegang, doet hij dit niet heeft hij geen poot om op te staan.

Sterker nog;

Zolang er dat bord niet staat wordt het gezien als openbaar terrein.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het enige juiste antwoord.