Mag DUO onaangekondigt mijn huurpand betreden voor de studiefinancierings controle (uitwonend) zonder mijn toestemming?

Ik ben momenteel op een buitenlandse stage. Enige tijd geleden zijn controleurs van DUO langs mijn woonadres gekomen voor controle en hebben mijn kamer betreed zonder mijn toestemming maar met de toestemming van mijn huisbaas. (Wat volgens mij niet geldig is)

Ik ben hier erg boos over. Wat kan ik doen? Ook wil ik graag een brief aan DUO schrijven hierover. Zou ook iemand weten welke wetten van het Burgerlijk Wetboek DUO overtreden heeft?

Dankjewel voor jullie antwoorden!

Toegevoegd na 48 minuten:
Dankuwel voor de antwoorden.
Ik wil mijn huisbaas niet aanklagen of een brief sturen omdat zij kenissen zijn van mijn ouders. Zij weten dat zij fout zaten en hebben spijt. Ook wisten ze destijds niet beter.

Maar ik ben zeker boos op DUO aan gezien hun controleurs ervaring hebben in dit en weten dat ze dit niet zonder mij toestemming mijn kamer mochten betreden.

Wat kan ik eigenlijk nog verder doen? & zijn er toevoegingen aan welke wetgevingen DUO heeft overtreden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K

Antwoorden (4)

Huisvredebreuk?
Hadden zij een huiszoekingsbevel?
Zo niet, dan mag je echt boos worden en DUO daarvoor ter verantwoording roepen.

Jouw huisbaas mag alleen jouw kamer betreden, als je met hem hebt afgesproken dat bij lekkage of een kapotte verwarming het niet anders kan. Maar vreemden jouw kamer laten 'besnuffelen' is een totaal ander verhaal.
11 jaar geleden
Ik zou zeggen dat dit huisvredebreuk is. Je huisbaas heeft daar niets over te zeggen - ook hij mag niet zonder toestemming jouw kamer in.
Dat valt onder wetboek van strafrecht artikel 138 Sr.

Ik ben niet op de hoogte van speciale rechten vanuit controleurs, dus verbeter me als ik fout zit, maar je kunt in je klachtbrief dit wel aankaarten. Als zij reageren met dat ze wettelijk het recht hebben zoiets te doen, heb je hoe dan ook kenbaar gemaakt er onvrede mee te hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op de site van de rijksoverheid (www.rijksoverheid.nl), vond ik dit:
U moet de privacy van de huurder respecteren. U mag de kamer niet zelf gebruiken of betreden zonder toestemming van de huurder. De huurder mag de gehuurde woonruimte afsluiten.
Wat dat betreft, heeft de verhuurder inderdaad verkeerd gehandeld,
Artikel 138 Wetboek van Strafrecht (huisvredebreuk)
Hier te lande is huisvredebreuk een misdrijf dat strafbaar is gesteld onder artikel 138 in het Wetboek van Strafrecht (WvS). Het valt ineen specifieke categorie misdrijven, tezamen met lokaalvredebreuk (art. 139 WvS)

Toegevoegd na 1 uur:
Op de site van het DUO, hanteren zij ook een andere manier van controleren:
www.ibgroep.nl/particulieren/.../sfho/.../uitwonendencontrole.asp
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
De link in je antwoord werkt niet. Ik neem aan dat je deze bedoelde: http://www.ibgroep.nl/particulieren/studiefinanciering/sfho/controles/uitwonendencontrole.asp
Antoni
11 jaar geleden
Het is overigens de DUO: de Dienst Uitvoering Onderwijs. Overigens zijn de gegevens op deze website misschien anders, duidelijker of vollediger: http://www.duo.nl/particulieren/studiefinanciering/sfho/controles/uitwonendencontrole.asp
Antoni
11 jaar geleden
Het is het handigst het adres van een website (ook) te vermelden bij "Bron:" in je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Antoni, linken doorgeven gaat nogal eens mis bij mij, fijn dat je hem neergezet hebt :)
Aangifte doen tegen DUO
Zij hebben je huisbaas zover gekregen dat hij/zij de deur open heeft gedaan, super fout dus

Dan word het gelijk duidelijk dat dit NOOIT meer mag gebeuren