Wat voor schade kan de werkgever rekenen bij ontslag op staande voet?

De situatie in het kort:

Ik ben op 11 oktober op staande voet ontslagen door fraude. Ik ben niet bij een cliënt geweest maar wel een krabbel neer gezet dat ik daar wel geweest ben - EEN handtekening, niet ZIJN handtekening.
Nu ben ik dus ontslagen op staande voet.

Nu heb ik de schriftelijke versie van het ontslag op staande voet waarin de volgende teksten staan die mij zorgen baren:
"Door uw handelen heeft u het vertrouwen van [naam werkgever] in u ten zeerste beschadigd, voorts is het vertrouwen dat een cliënt in [naam werkgever] mag hebben beschadigd. Ook dat rekenen wij u aan."
"Wij achten u schadeplichtig. Wij zullen - in achtneming van deze schadeplichtigheid - zo spoedig mogelijk overgaan tot het opstellen van de eindafrekening."

Nu is dus de vraag: wat voor schade kan het bedrijf mij rekenen? Toen ik dit las moest ik gelijk denken aan tienduizenden euro's......

OT: Ik heb geen behoefte aan ver/beoordeling, wel aan antwoorden!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Het beste antwoord

De werkgever moet een andere kracht zoeken en inwerken.
Je werk moet blijven liggen of herverdeeld worden.
De baas kan een onderzoek instellen naar je andere werkzaamheden.
Omdat niet te voorspellen is wat hij gaat doen, kun je timide verlies nemen waarbij je baas dan mogelijk geen zin heeft in verder "geouwehoer " of hij gaat je aanpakken.
Kun je het met excuses en elkaar de hand schudden zonder vorderingen over en weer (hij is dan ook van alle rompslomp af) dan zou dat wel eens de voordeligste keus kunnen zijn.

Gaat hij echter "matten " neem dan een advocaat in de arm.

Veel hangt nu van JOUW actie af.

Excuses en aangedaan zijn en dat laten blijken is beter dan "schoonpraten" en zal je baas zijn kwaadheid doen afnemen en daarmee ook zijn behoefte om je te pakken.

Ik wens je veel sterkte.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ooit heb ik ook personeelszaken gedaan en kwam ook met frauderende mensen in aanraking.
Ik handelde ongeveer zoals boven beschreven, niet natrappen als dat niet door werknemer zelf veroorzaakt werd.

Ging het personeelslid moeilijk doen , dan kwam er evt ter plekke politie aan te pas.

Als werkgever is het ook naar als je bij de neus genomen wordt.
Vrijwel alles hangt dan af van de opstelling van de werknemer in kwestie, in een geval volgde geen ontslag maar terugzetten in functie, na een half jaar schoonmaakwerk gedaan te hebben heeft deze persoon zijn oude post teruggekregen en heeft geen enkel probleem meer opgeleverd.

Ik hoop dat je houding mildheid kan opwekken bij je werkgever.
Twijfel niet aan de hardheid van deze zaak, bij een rechter maak je in mijn ogen weinig kans.

Pas wanneer de schadevergoeding exorbitant hoog wordt, kan een advocaat uit.

Ik hoop echt dat jullie er zonder wederzijdse vorderingen uit komen, dat is in mijn ogen voor jou het hoogst haalbare.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als de werkgever een rechtszaak begint, hangt de schade af van het feit of de klant benadeeld is of niet. Is jouw 'bezoek' reeds gefactureerd en door de klant opgemerkt als onterecht in rekening gebracht, dan is er imagoschade voor de werkgever. Heeft de klant verder geen nadeel, dan zal de werkgever moeten aantonen welke schade hij heeft geleden en hoe hoog deze is. Ook kan de werkgever schade claimen omdat jij wel bent ingepland, maar dus niet meer beschikbaar bent, waardoor hij externe krachten moet inhuren. Ook zal hij laten onderzoeken of je dit eerder hebt gedaan, als hij dat kan bewijzen, zullen ook die onderzoekskosten op jou worden verhaald.

M.a.w. er is eigenlijk weinig te zeggen. Als de werkgever blij is van je af te zijn, kan het met een sisser aflopen. Drijft hij het op de spits en claimt torenhoge schades die hij ook kan bewijzen, dan zijn tienduizenden geen onmogelijkheid.

Succes, het is een vervelende situatie waar je in zit.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De enige schade die mij logisch lijken - en die ook terecht zijn - is het bedrag wat in dit geval dus onterecht aan de cliënt is gefactureerd. Ik heb verder geen schade veroorzaakt. Ik maak me alleen een beetje bang over de imagoschade, hoe werkt dat? Kan de werkgever gewoon een verhaal verzinnen van: ach, we zijn door deze medewerker nu in een kwaad daglicht gezet, we rekenen d'r 's effe tienduizend euro.
Of werkt dit zo niet? Kan de werkgever alleen schade rekenen waarvoor hij bewijzen heeft?
paulus811
11 jaar geleden
Stel dat de klant wegloopt omdat hij het bedrijf niet meer vertrouwt? Dan zou de werkgever gederfde omzet kunnen claimen. Ik weet natuurlijk niet hoe hoog dat verlies is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er wordt door de werkgever gesproken over 'schadeplichtig'. Dit is een term uit het ontslagrecht en heeft te maken met de schade die voortvloeit uit het voortijdige vertrek van de werknemer. artikel 7:677 lid 5 BW
Dat schade zal afhangen van de gevolgen die het bedrijf heeft ondervonden van jou frauduleus handelen. Het is je vraag niet duidelijk waarvoor jij handtekeningen hebt gezet. Ga er maar vanuit dat er aangifte bij de politie zal volgen en dat de eventueel bewijsbare schade bij je zal worden geclaimd.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus ik begrijp uit jouw verhaal dat de werkgever niet zomaar effe (ik zeg maar wat) tienduizend euro kan rekenen ivm imagoschade?
Hij kan dus alleen schade rekenen die te bewijzen is?
ronron1212
11 jaar geleden
Ja de geleden schade moet aan toonbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja. Anders zou de redenering kunnen zijn: we zouden misschien wel een miljoenenorder misgelopen zijn, dus kunnen we miljoenen claimen...
Zo makkelijk gaat het niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Phoe... dat stelt al aardig gerust zeg! Bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er wordt door de werkgever gesproken over 'schadeplichtig'. Dit is een term uit het ontslagrecht en heeft te maken met de schade die voortvloeit uit het voortijdige vertrek van de werknemer. artikel 7:677 lid 5 BW
Op grond van artikel 7:677 lid 5 BW is de partij die door opzet of schuld aan de ander een dringende reden heeft gegeven om tot ontslag op staande voet over te gaan schadeplichtig.

De werkgever kan kiezen uit een gefixeerde schadevergoeding (onafhankelijk van de werkelijke schade) of een volledige schadevergoeding (het gevolg van de voortijdige opzegging).

Gefixeerde schadevergoeding: De schadevergoeding die de werkgever kan vorderen is gelijk aan het loon over de opzegtermijn die de werknemer in acht had moeten nemen.
Als u dus een opzegtermijn had van twee maanden worden er twee maandsalarissen in rekening gebracht. Als u echter nog geld tegoed had wordt dat met dit bedrag verrekend.

Of er voor een volledige schadevergoeding wordt gekozen wordt uit uw vraag niet duidelijk. Mogelijk kunt u zelf vaststellen of uw voortijdig vertrek nog meer schade oplevert voor uw werkgever.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit stelt me heel erg gerust! Bedankt voor het duidelijke antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoop voor u dat het bij die vergoeding van de opzegtermijn blijft. Sterkte met de afwikkeling!