Mag een werkgever werknemers testen op alcohol?

Mijn werkgever (gezondheidszorg) test af en toe werknemers als men een alcohollucht denkt te ruiken. De blaasapparaatjes zijn aanwezig om cliënten te kunnen testen. Een collega van mij heeft hier een vervelende ervaring mee gehad. De uitslag was 0 promille, maar hij vond het erg vervelend en intimiderend.

Ik vroeg mij af of een werkgever dat wel zomaar mag doen en wat voor een waarde er aan zo'n test gehecht mag worden. Als je in het verkeer positief blaast, moet je toch ook mee voor een ademanalyse op een precieser apparaat. Het gaat om de Nederlandse situatie. Hoe zit dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Het beste antwoord

Veel werkgevers denken dat testen op het gebruik van alcohol makkelijk kan onder het mom van een medische controle. Maar testen mag niet zomaar. Een test op het gebruik van alcohol is een directe inbreuk op de persoonlijke levenssfeer, die wordt beschermd door het Europees Verdrag tot bescherming van de Rechten van de Mens (Art. 8) en de Nederlandse Grondwet (Art. 10).
Waar moet een test aan voldoen?
• Testpersoon moet vrijwillig toestemmen
Een alcoholtest is te beschouwen als een medische ingreep, waarvoor de vrijwillige en geïnformeerde toestemming – ‘informed consent’ – van de werknemer nodig is. Hier mag slechts in uitzonderlijke situaties van worden afgeweken, bijvoorbeeld zoals het voor piloten geregeld is in de Wet Luchtvaart. Bij een bloedafname maakt een alcoholtest tevens inbreuk op de lichamelijke integriteit (Grondwet, Art. 11).
• Werkgever én OR moeten toestemmen
Het testen op alcohol is alleen toegestaan als de werkgever en de Ondernemingsraad dit noodzakelijk vinden en als de maatregel in verhouding staat tot het risico. De risico’s van alcoholgebruik verschillen van bedrijf tot bedrijf en zouden uit de Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) moeten volgen (Arbowet, Art. 3 en 5 en RI&E). Een alcoholtestprogramma op de werkplek kan pas van start gaan als de werkgever en de ondernemingsraad overeenstemming hebben bereikt, zoals geregeld in de Wet op de ondernemingsraden.
• Test moet plaatsvinden op grond van Arbeidsgezondheidskundige indicatie
De vraag wie de ademtest moet afnemen, zorgt met name bij bedrijfsartsen voor veel discussie. Het testen moet in ieder geval volgens de beroepsorganisatie voor bedrijfsartsen (NVAB) plaatsvinden op grond van een arbeidsgezondheidskundige indicatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ter aanvulling omdat niet alles in het antwoord geplaatst kon worden. Alle medewerkers moeten bekend zijn met alcoholbeleid
Ook moet het bedrijf een alcoholbeleid hebben dat bij de medewerkers bekend is. Hierin zijn het verbod op alcohol, het tijdstip van de controles, de redenen ervoor en de consequenties vastgelegd. Zo kan een test steekproefsgewijs plaatsvinden of als een gerichte controle bij een vermoeden dat iemand gebruikt. De beoordelingscriteria van de testresultaten moeten vastliggen, en de onderzoeksmethode moet zo weinig mogelijk belastend zijn. Een werknemer laat zich vrijwillig testen, heeft de mogelijkheid voor een contra-expertise en krijgt het resultaat als eerste te horen.
• Testbeleid geldt voor alle medewerkers
Het testbeleid geldt voor iedere medewerker. Maar in de praktijk gaat het met name om productiepersoneel waarbij verkeerd handelen grote gevolgen heeft voor henzelf en de omgeving.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan,was makkelijk te googlen hoor.;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja de werkgever of OR kan wel zo veel zeggen en willen,maar ze dienen zich ten alle tijden aan de wet te houden. Als zoiets in het arbeidscontract is opgenomen en er staat niets over in de cao,dan mag het ook niet,ook al zou je ervoor getekend hebben.

Andere antwoorden (2)

Ja een werkgever mag controleren of de werknemer geschikt is om arbeid te verrichten echter mag hij niet zonder ernstige aanwijzingen en in het openbaar mensen er uit plukken om een alcoholtest te laten doen.

Het draagbare ademanalyse apparaat is zeer betrouwbaar en geeft aan of de alcoholwaarde in het bloed niet een bepaalde grens overschrijd, echter dient er na 20 minuten, zonder dat het te controleren persoon iets genuttigd heeft, de test herhaalt te worden daar er voedingstoffen zijn waar een zeer laag percentage alcohol bevatte en de eerste meting negatief doen uitslaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Arbowet. WVW ademanalyse.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grondiger lezen, werkgever is verplicht om te zorgen dat de werknemer, tijdens de arbeidsuren, in een dusdanige conditie is dat hij geen schade of letsel kan toebrengen aan zichzelf of derde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar in het WVW staat wel de werkwijze en de betrouwbaarheid van de ademanalyse apparaat dat bij wegcontroles gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel eenvoudig. De werkgever is verplicht om te zorgen dat de werknemer in goede conditie op de werkplek aanwezig is, daarbij mag hij alle middelen gebruiken die wettelijk zijn toegelaten, het draagbaar ademanalyse apparaat is daar één van daar het een wettelijk opsporingsmiddel is, let wel het apparaat dient dan ook te voldoen aan de eisen die gesteld zijn voor wettelijke opsporing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Theo: voortaan directe linken geven en geen vage verwijzigingen. Jij stelt, jij moet bewijzen en ons niet het bos in sturen. Vraagsteller stelt een vraag en hoeft dan niet nog te gaan googelen om jouw antwoord te checken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sedert wanneer mag een opsporingsambtenaar zonder toestemming van de rechter commissaris iemand afluisteren? Als je geen verstand hebt wetgeving moet je niet alles door elkaar gooien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens waarom reageer als het al als fout hebt beoordeeld?
Dat noem ik domheid.
Blij dat ik weet dat je zo te werk gaat, krijg je geen enkel antwoord meer van mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was een vraag van Geus, geen feit Theo...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed de reacties lezen pelle: "Mijn al uitgedeelde - is duidelijk bevestigd."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit was een vraag: 'Sedert wanneer mag een opsporingsambtenaar zonder toestemming van de rechter commissaris iemand afluisteren?"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus voor Geus ;-)
Als het is opgenomen in de CAO mag het. In alle andere gevallen is een bloedtest of ademtest privacyschending.