kunnen mensen je verbieden om te filmen op staat?zie uitleg

Ik ree door het winkel centrum om een filmpje te maken van het centrum der liepen toen 2 mensen door het beeld heen die verbieden me om hun te filmen en dat filmpje op facebook of youtube te zetten kan je daar voor aan geklaagd worden?de straat is wel openbaar terrein

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Antwoorden (2)

Je mag wel filmen,maar als aangegeven wordt dat mensen die gefilmd worden niet zichtbaar in de media willen dan heb je dit te accepteren en ben je strafbaar als je dit toch doet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Elk opzettelijk filmen of fotograferen van personen met een aangebrachte camera in de openbare ruimte is verboden, tenzij dit vooraf duidelijk is aangekondigd (art. 441b Wetboek van Strafrecht: maximaal twee maanden cel).

Je mag dus wel op straat fotograferen of filmen, maar geen vaste camera ophangen zonder meteen ook een bordje op te hangen dat deze er hangt. Een webcam permanent voor het raam zetten zodat iedereen op straat gefilmd wordt, valt ook onder dit verbod. Als je de camera op voldoende afstand plaatst, zodat mensen niet herkenbaar in beeld kunnen komen, is de webcam wel toegestaan.

Het doel van de camera's ophangen moet zijn het filmen of fotograferen van personen. Een flitspaal valt hier dus niet onder, deze is alleen bedoeld om auto's te fotograferen. Een webcam die van grote afstand een deel van een wijk toont, is dus ook gewoon toegestaan. (Geheel los hiervan zijn er regels over het fotograferen van kunst op de openbare weg.)

http://www.whatspace.nl/nieuws/openbaar-filmen-mag-altijd.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus Alls ik het op youtube zet dan heb ik gezeik?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de mensen herkenbaar zijn wel of je moet de gezichten afschermen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik dee het met me telefoon ze zijn wel herkenbaar dus dit mag ook niet ? Het is geen permanente camera
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag wel filmen,maar het niet op internet plaatsen als de mensen die je gefilmd hebt,het niet willen.
Het maakt niet uit of je dit met je telefoon of met een camera doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gaat de politie voor zo iets kleins het ip achterhalen van die geene die het der opgezet heeft en daar die geen een bezoek brengen bij hen thuis?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij die geene bedoel ik
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op moment dat je het filmpje op youtube toont en de mensen aangifte doen, dan de plisie nodig je uit voor een kop koffie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus ze maken der werk van ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, die kans is er zeker, dat er werk van gemaakt wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben hier niet 100% zeker van aangezien er ook dit staat:
"Je mag dus wel op straat fotograferen of filmen, maar geen vaste camera ophangen zonder meteen ook een bordje op te hangen dat deze er hangt. Een webcam permanent voor het raam zetten zodat iedereen op straat gefilmd wordt, valt ook onder dit verbod. Als je de camera op voldoende afstand plaatst, zodat mensen niet herkenbaar in beeld kunnen komen, is de webcam wel toegestaan."
Ik doel op de eerste regel. Verder heb je altijd mensen die allergisch zijn voor cameraatjes. Van de overheid begrijp ik het wel. Van mensen met religieuze opvattingen ook.
Maar je hebt van die mensen die alles willen verbieden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach, je kan dat stukje film er toch uitknippen? of een mooie 'troll face' over hun gezichten plakken in de film, kleine moeite toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe heet dat programma die dat kan ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan me de reactie van deze mensen, uit de vraag wel voorstellen. Ik heb persoonlijk ook geen behoefte on met mijn gezicht op facebook te komen omdat iemand zonodig moet filmen in een winkelcentrum.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn facebook is aleen toegankelijk voor mijn vrienden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met op (de) straat, bedoelen ze dat ook als alleen bijv. je auto (die in een parkeervak op straat staat voor je voordeur) in beeld wordt genomen met je webcam en verder dus helemaal niets (behalve die eventuele voorbijganger dan).
Want zo zou je bijv. autobekrassers toch kunnen betrappen?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tsjonge, al 16 reacties, en niemand komt op het idee om een plus te geven voor het antwoord.
Laat ik dat dan maar doen, +!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha,dank voor je + Conan. ;-)
Pieter2011
11 jaar geleden
Ik betwijfel of het antwoord klopt. Het gedeelte over de 'opgehangen camera's' is helemaal juist. Maar als ik op de openbare weg een video maak van de mensen die daar lopen, kan niemand me verbieden om die beelden openbaar te maken. Tenzij ze daar een hele goede reden voor hebben, b.v. omdat ze zwaar dronken zijn of zich op een compromitterende plek bevinden. Denk aan bezoekers van de Wallen. Maar voor de rest mag je iedereen gewoon filmen en de beelden op YouTube zetten. In onderstaande bron staan, bij het hoofdstuk 'Openbare weg', enkele rechterlijke uitspraken daarover: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/portretrecht/ Anders ligt de situatie in een winkelcentrum: dat is geen openbare weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk toch dat ik problemen zou krijgen als ik iemand ongevraagd en zonder toestemming op internet plaatst en de persoon wil dit niet i.v.m. de privacy.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Mijn facebook is aleen toegankelijk voor mijn vrienden" Dit is geen garantie: je vrienden kunnen het filmpje namelijk overnemen op hun facebookpagina die niet alleen voor vrienden toegankelijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pieter2011 Precies! Zo heb ik het ook altijd begrepen.
Je moet toch gewoon op straat kunnen filmen of fotograferen zolang je niet al te hinderlijk bent. Als je een plein aan het filmen is en er komt iemand door beeld lopen, dan weet ie dat er de mogelijkheid bestaat dat ie op TV of Youtube komt. Normaal gesproken geen probleem lijkt me.
En als hij er wel problemen mee hebt dan loopt hij weg of draait zich om. Er zijn genoeg mogelijkheden om niet (herkenbaar) in beeld te komen. En volgens mij, amateur-fotograaf, mag je gewoon filmen in het openbaar zolang die persoon niet het hoofdonderwerp is en zich nergens voor hoeft te schamen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is wel erg egoïstisch! Dus als jij aan het filmen bent en iemand wil niet dat filmmateriaal van hem gepubliceerd wordt, wordt hij meteen van die plek buitengesloten? Bovendien zit niet iedereen continu rond te kijken: is hier iemand aan het filmen? En er zijn tal van redenen te verzinnen waarom iemand niet teruggevonden wil worden in filmmateriaal die niet allemaal met schaamte te maken hebben.
Pieter2011
11 jaar geleden
Het gaat er niet om wat 8xj of ik vinden, maar wat de wet in Nederland regelt rondom het fotograferen van mensen op de openbare weg. Dat mag gewoon en als mensen daar bezwaar tegen hebben kunnen ze maar één ding doen: naar de rechter stappen. Die heeft bepaald dat er gegronde redenen moeten zijn om dergelijk beeldmateriaal niet te mogen publiceren. Zo gaat dat in een vrij land.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daki, er zijn vaak mensen die zodra ze een camera zien expres door beeld gaan lopen. En dan ook nog vergezeld met de mededeling dat ze niet gefilmd willen worden.
Hoe zou je dát gedrag noemen? Ik vermoed overigens dat dit ook aan de hand was met de vraagsteller. Dit is voor mij ook een reden om nu al voor de derde keer te reageren.
"Mijn facebook is aleen toegankelijk voor mijn vrienden"

Dit is geen garantie: je vrienden kunnen het filmpje namelijk overnemen op hun facebookpagina die niet alleen voor vrienden toegankelijk is.

Elke persoon die in jou filmpje te zien is (ook al is het een toevallige voorbijganger) heeft hier portretrecht op. Dit vanwege privacy, bpg, etc.... Bij toevallige voorbijgangers spreekt men dan over een (in dit geval film)portret die 'niet in opdracht' is gemaakt. Dat wil dus zeggen dat iedereen die op deze filmbeelden staat zich kan verzetten tegen publicatie hiervan. Uiteraard moet die persoon hier een reden voor hebben, maar privacy kan je altijd als reden gebruiken, dus eigenlijk, een reden nodig....??

Als je de filmbeelden natuurlijk al openbaar maakt is 'het kwaad al geschied'. Je kan jezelf afvragen of de gefilmde personen zich dan nog kunnen verzetten. In principe zou je dit kunnen/moeten voorkomen door eerst met hen contact op te nemen om toestemming voor publicatie te maken.

Dus je hebt drie mogelijkheden:

1. Je houdt de filmbeelden gewoon voor persoonlijk gebruik (dit lijkt mij het verstandigst)
2. Je zet ze online en hoopt dat niemand er een punt van maakt (maar waar ben je dan mee bezig?)
3. Je zet ze online en als er iemand achter komt en je wordt er strafrechtelijk voor vervolgd betaal je de geldboete ervoor die kan oplopen tot zo'n €20.000