Hoe spreekt iemand die niet kan spreken het "ja-woord" uit op een trouw?

Ik heb pas ergens gelezen dat wanneer je trouwt je duidelijk "ja" moet zeggen, want anders is de trouw ongeldig voor de wet. Maar wat gebeurt er eigenlijk als iemand gaat trouwen die niet kan spreken? Wat is het alternatief voor deze persoon?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duim omhoog mag ook! een dikke glimlach erbij én een hoofdknik , wie weet dan nog niet dat het JA betekent!?
ItisILeClerc
11 jaar geleden
er hoeft niemand iets te zeggen, de wet vereist alleen een handtekening onder het contract

Het beste antwoord

In gebarentaal of dmv knikken is ook mogelijk. Het gaat erom dat iemand bij zijn volle verstand is. Je kunt dus niet trouwen met iemand in coma.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je het dan volgens de Nederlandse wetgeving? Want als ik me niet vergis, is er dit jaar nog iemand getrouwd met zijn overleden verloofde. De intentie van je verhaal is wel juist (trouwen = bij volle verstand toestemmen) daarom een +

Andere antwoorden (1)

Er staat toch niet in welke taal dat moet, of dat er geen hulpmiddelen gebruikt mogen worden? Nederlandse Gebarentaal lijkt me een prima alternatief, en voor iemand met een beperkte armfunctie die geen gebaren kan maken, zijn er altijd nog apparaten voor spraaksynthese die desnoods bediend kunnen worden d.m.v. het aantikken van de toetsen met een staafje in de mond of een aanwijsstok op een hoofdband.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Op alle sites staat echter de tekst dat het jawoord uitgeSPROKEN moet worden. En nergens wordt vermeld dat het ook niet-gesproken mag zijn!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar waarom is een uitdrukking in gebarentaal of door middel van een apparaat voor spraaksynthese geen spreken? Daarbij: er staat ook dat je elkaar op den duur de rechterhand moet geven. Maar het is echt niet zo dat iemand die geen rechterhand heeft, daarom niet zou kunnen trouwen. Een kleine aanpassing in de normale procedure is geen enkel probleem in dat soort gevallen.
Amadea
11 jaar geleden
Daar heb je gelijk in!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelukkig maar :-) Ik ken iemand die door haar spasmen niet kan praten, en ook haar handen niet kan gebruiken voor zo'n spraakcomputer. Zij communiceert door middel van letters op het blad van haar rolstoel, deze wijst ze aan door ernaar te kijken. Een gesprek met haar kost wat meer tijd, en je moet er echt even voor gaan zitten. Maar iemand die zou beweren dat zij niet voor zichzelf kan spreken is of kortzichtig, of gewoon extreem dom. Als je haar de tijd gunt die zij nodig heeft voor een gesprek, praat ze veel en graag. Haar manier van spreken is anders dan die van ons, maar minstens zo betekenisvol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Lies: helemaal mee eens. Van Christopher Reeve of Stephen Hawking zou je toch ook niet zeggen dat ze niet in staat zijn om in het huwelijk te treden, omdat ze de controle over hun stem of hun ledematen verloren zijn? +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens vind ik het heel dapper van je kennis/vriendin(?) dat ze zoveel moeite doet zich toch duidelijk te maken. In haar positie is het heel makkelijk je te laten afglijden in zelfmedelijden. Daarnaast kan ik me inbeelden dat het best frustrerend moet zijn niet zo vlot een gesprek te kunnen voeren als "normale" mensen. Dikke pluim voor haar en de mensen die de moeite doen met haar te communiceren, desondanks de extra inspanning die nodig is! Een lichamelijke beperking impliceert geen geestelijke beperking, en het is mooi wanneer mensen dat inzien. Helaas is dat in deze maatschappij niet altijd het geval. Bij mij op de universiteit studeert een meisje die vanaf de nek verlamd is en daarnaast ook niet kan spreken. Ze heeft twee vaste begeleiders die letterlijk haar ogen kunnen lezen via codes die ze hebben afgesproken. Zij fungeren als haar tolken. Ze krijgt een op haar mogelijkheden (dus zonder "spiekende" begeleider) afgestemd examen. Als je haar ziet, met de spieren in haar gezicht, de spasmen over haar verlamde lichaam die ze niet onder controle heeft, haar afhangend ooglid en het speeksel dat vaak uit haar mondhoek druipt, ontmoet, lijkt ze je een spastische pop zonder mogelijkheden. Zodra je echter een gesprek met haar aangaat en de begeleiders haar vertalen, jeetje! Ik was beschaamd omwille van mijn vooroordelen. Ze is zo slim en dapper, desondanks haar lichamelijke handicap! Ze luistert naar wat je zegt en antwoord met haar oogbewegingen, en haar begleiders vertalen dat. Zij zou eveneens moeten kunnen trouwen via bvb communicatie via oogbewegen.