alsiemand bij mij in de auto zit, zonder gordel om, en ik krijg een ongeluk... ben ik dan verantwoordelijk voor de schade die mijn passagier oploopt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
3K

Het beste antwoord

Je bent verantwoordelijk voor de passagiers die in je auto zitten. Je mag dus eigenlijk niet gaan rijden als ze zich niet aan de regels houden.
Je kunt jezelf hiervoor verzekeren door een inzittenden verzekering af te sluiten bij je autoverzekering, zo voorkom je dat je verantwoordelijk wordt gesteld voor je passagiers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja.. je mag namelijk niet gaan rijden als je passagier geen gordel omheeft..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nope, de passagier is zélf verantwoordelijk voor het dragen van een gordel. Degene die rijdt is alleen verantwoordelijk voor aanwezigheid en correct werken van de gordel. Als je wordt aangehouden, krijgt de passagier die geen gordel draagt dan ook zelf een bekeuring, en niet de bestuurder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook de bestuurder krijgt een bekeuring...
Ja (je verzekering, dan) - als jij tenminste (deels) schuldig wordt bevonden aan 't ongeluk.
Eventueel kan je weigeren iemand mee te nemen die de gordel niet omdoet. Indien je toch gaat rijden terwijl die de gordel niet omheeft, dan ben je toch verantwoordelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stel het is niet mijn schuld en ik heb de passagier gewaarschuwd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stel het is niet mijn schuld en ik heb de passagier gewaarschuwd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan kan jij theoretisch gezien gestraft worden omdat jij toch ging rijden terwijl die persoon naast jou de gorden niet om had.
Waarschijnlijk zal dat niet voor de 100% gebeuren, als 't al gaat gebeuren. Ik denk dat in veel gevallen 't de verzekering van de tegenpartij is die voor alles moet opdraaien. Of de advocaat van de tegenpartij moet van goede huize komen.
AWM
14 jaar geleden
Waar heb je die wijsheid vandaan van de verzekering?
Dat klopt niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onder de 12 jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
onder de twaalf jaar? of iedereen? iemand zegt hier dat ik altijd verantwoordelijk ben als hij schade oploopt door een ongeluk, hetzij mijn schuld of niet. ik geloof dat niet...
Ik betwijfel dat. Als de politie namelijk ziet dat jouw passagier geen gordel om heeft en jij wel, dan krijgt hij de bekeuring. De politie ziet jouw passagier dus als schuldige, dus ik denk dat je wel een kleine kans maakt de verzekering daarvan te overtuigen.

Daarnaast zal ik nooit wegrijden als de persoon naast mij geen gordel draagt. Als ze het achterin niet doen, daar geef ik niet zo om, maar de persoon voorin heeft zijn gordel om te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verzekering keert wel uit in het kader van de inzittendenverzekering, maar als aangetoond is dat er geen gordel is gedragen dan wordt er gekort op het uit te keren bedrag, veelal met 25%.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste mensen hebben geen (aanvullende?) inzittendenverzekering.
volgens mij als iemand meerderjarig is is het zijn eigen verantwoording, als hij weigert de gordel om te doen.

mijn man had eens een passagier achterin de auto die de gordel niet om had
toen mijn man werd aangehouden kreeg alleen die passagier een boete
14 jaar geleden
ja, volgens mij ben jij daar verantwoordelijk voor.
Ik rij niet weg voor dat iemand zijn gordel om gedaan heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verantwoordelijkheid van het dragen van een gordel ligt bij alle personen zelf. Dus de boete voor het niet dragen van de gordel is voor de persoon zelf.
Kinderen onder de 12 jaar zijn de verantwoordelijkheid van de bestuurder.

Verzekeringsmaatschappij

Als u tijdens een ongeluk geen autogordel draagt, kan dit consequenties hebben voor de vergoeding van de verzekering.