Vanaf wanneer word drank vanaf 18 jaar?

Je hoort allemaal verhalen over dat ze drank van 16 naar 18 jaar willen verhogen. De één zegt dat het vanaf 2013 is, de ander zegt dat het nog 5 jaar duurt. Is er al een datum bekend?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Er lopen twee dingen door elkaar heen in de antwoorden: Zoals Amadea zegt: "Op 1 januari 2013 gaat de nieuwe Drank- en Horecawet in. Jongeren onder de 16 jaar zijn straks strafbaar als ze alcohol in bezit hebben. De nieuwe wet biedt nieuwe maatregelen om de verkopers aan te pakken." Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alcohol

Maar het is ook duidelijk geworden dat veel partijen en zelfs de eerste kamer weer een aanpassing van die wet willen zodat je pas met 18 jaar alcohol mag kopen in winkels, dus ook zwak alcoholische dranken.

Op 5 juni werd het volgende bekend: " De Eerste Kamer vindt dat jongeren onder de 18 geen alcohol moeten kunnen kopen. Een Kamermeerderheid roept het kabinet op om met voorstellen te komen.

Nu is de leeftijdsgrens nog 16 en de Eerste Kamer ging pas nog akkoord met nieuwe regels daarvoor. Kern daarvan is dat jongeren onder de 16 jaar geen alcohol in bezit mogen hebben en dat verkopers strenger worden gecontroleerd." http://nos.nl/artikel/380442-senaat-geen-alcohol-onder-18.html

Dit moet dus nog gebeuren en zal na de verkiezingen worden besproken. Of deze aanpassing gaat gebeuren is dus nog niet zeker maar die kans is heel erg groot, wanneer die aanpassing gaat gebeuren is nog niet bekend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het wetsvoortel is ingediend en alle partijen steuenen dit. Het is alleen nog niet ingevoerd en er is ook geen uitspraak over. Maar als het wordt aangenomen dan gaat het per 2013 in. Maar de exacte datum is nog helemaal niet bekend.

Toegevoegd na 11 minuten:
1 januari dus. zie ik net. ;) nu niet tot 31 dec. je helemaal klem zuipen. heb je helemaal niks aan :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op 1 januari 2013 gaat een nieuwe Drank- en Horecawet in. Jongeren onder de 16 jaar zijn dan strafbaar als ze alcohol in hun bezit hebben. Je kunt zwak alcoholische drank, zoals bier en wijn, kopen als je 16 jaar of ouder bent. Vanaf 18 jaar kun je ook sterke drank kopen.

Het betreft dus alleen sterke drank, en geen zwak alcoholische drankjes.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat is nu al zo. Wanneer moet je ook 18 zijn voor zwakalcoholische dranken, dat was de vraag.
nee helaas nog geen datum bekend. Eerst even een meerderheid van de partijen krijgen. Dan is het er definitief door. Dan denk ik dat ze beslissen vanaf 01-01-2013