Wie is er verantwoordelijk als een 13-jarige dagbladen bezorgt? En op wie is een eventuele boete over te halen?

Ik loop momenteel krantenwijk ben 17 jaar. Omdat een college met een veel grotere wijk op vakantie is loop ik momenteel zijn wijk. Mijn depothouder heeft voor mijn wijk een vervanger gezocht. Mijn wijk staat nu op naam van een oude vrouw. Zij laat haar 13 jarige zoon lopen.
Ik vraag me af wie de boete ontvangt mocht de arbeidsinspectie komen, want ik ben wel indirect betrokken, omdat die jongen onder mijn naam mijn wijk loop. Mijn depot houder zegt dat hij mijn wijk laat overschrijven op die vrouw haar naam. Toch vertrouw ik zijn zaakje niet helemaal

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

de werkgever moet toezicht houden op zijn werknemers en is dus verantwoordelijk als er iemand aan het werk is, die niet mag werken. de werkgever krijgt dus de boete, als de arbeidsinspectie gaat controleren.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Jij zou alleen een boete kúnnen krijgen als jij het loon krijgt van die weken want dan kan de werkgever zeggen dat die van niets weet en ik begrijp dat dat niet zo is.

Ik denk dat het wel goed zit anders zou jij en de werkgever niet eens weten van die oudere vrouw.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens is dus het enige onrechtmatige volgens mij die 7 uur, hij mag niet werken tussen 19 uur en 7 uur ook niet in schoolvakanties maar ja.... als hij dan weer een paar uur gaat slapen... Jammer dat ze ook zo streng zijn in schoolvakanties.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/jongeren-en-werk/vraag-en-antwoord/welk-werk-mogen-kinderen-van-13-14-en-15-jaar-doen-tijdens-hun-maatschappelijke-stage-en-hoe-lang.html

Toegevoegd na 9 minuten:
Ter verduidelijking: als jij het loon zou krijgen van die weken wat je zou moeten dóórgeven aan die jongen omdat die te jong zou zijn. Nu is er niets aan de hand en kan niemand jou wat maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Krantenbezorgers zijn niet in loondienst en hebben dus geen werkgever.

Volgens mij zit het aldus:

Als jij degene bent die iemand anders gevraagd heeft om jouw wijk te lopen (bijv. wegens ziekte) en die persoon voldoet niet aan de eisen (is bijv. niet legaal in Nederland) dan zijn jouw ouders aansprakelijk. En als je meerderjarig bent jijzelf. Omdat jij degene bent die het werk heeft 'aangenomen'.

Anders niet.

De distributeur heeft onder meer als taak degenen die het werk 'aannemen' van de juiste informatie te voorzien (onder meer over vervanging, arboregels, de Arbeidstijdenwet en eventuele gevaarlijke situaties), te controleren dat ze een origineel/echt/geldig legitimatiebewijs hebben en of ze in ons land mogen werken en de vereiste leeftijd hebben.

Als hij dat allemaal gedaan heeft en de aldus aangenomen bezorger lapt dat allemaal aan zijn laars door haar 13 jarige zoon te laten lopen, dan kan hij daar ook niets aan doen.
Computoon
11 jaar geleden
Ik zou me er geen zorgen over maken. als de wijk op haar naam staat is er niets aan de hand! een 13 jarige mag kranten lopen als het maar geen ochtenddagblad is!
Wat is de kans trouwens dat de arbeidsinspectie de 13 jarige jongen ziet lopen???? En als hij geen loon ontvangt maar gewoon zijn moeder helpt moet dit ook kunnen lijkt mij.