kom je vast te zitten als je een brief krijgt voor een dagvaarding omdat je zonder rijbewijs op een bromfiets heb gereden?

ik heb vorig jaar zonder rijbewijs op een bromfiets gereden en werd aangehouden, nu pas na een jaar krijg ik een brief voor een dagvaarding. ik ben bang dat ze me willen opsluiten. kan iemand me informatie geven wat er gaat gebeuren? of ik boete krijg, zo ja hoeveel dat word en zo niet, wat er dan gaat gebeuren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe oud ben je?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik wil serieus antwoord graag want ik schijt in me broek
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk het niet hoor,je zal wel een geldboete of misschien een werkstraf krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar voor deze boete had ik nog een boete gehad voor hetzelfde en toen hoefde ik alleen boete te betalen. nu krijg ik bij de 2de keer een dagvaarding. is de kans er dat ze de eerste keer tegen je gebruiken? ik heb de eerste keer wel op tijd betaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb mijn antwoord geplaatst bij de antwoorden want ik lees nu pas dat het je tweede keer is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je wel, er staat in mijn brief dat het over artikel 107 lid 1 Wegenverkeerswet 1994 gaat.
in welke straf zit ik dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit artikel houdt in dat je in het bezit moet zijn van een rijbewijs dus het artikel heeft niets met de strafeis te maken in die zin dat er staat wat de straf is die je hiervoor krijgt. Artikel 107 1.
Aan de bestuurder van een motorrijtuig op de weg dient door de daartoe bevoegde autoriteit een rijbewijs te zijn afgegeven voor het besturen van motorrijtuigen van de categorie waartoe dat motorrijtuig behoort.

Antwoorden (3)

Een dagvaarding is niets meer of mnider dan een oproep om voor de rechtbank te verschijnen.

Wie een motorrijtuig bestuurt zonder een rijbewijs behaald te hebben, pleegt een strafbaar feit en krijgt een proces-verbaal. De rechtbank bepaalt de strafmaat.

De maximumstraf voor rijden zonder rijbewijs is hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van de tweede categorie (EUR 3.700).

(Ik ben geen rechter maar ik vermoed dat het op een boete zal uitdraaien, geen gevangenisstraf.)
Computoon
11 jaar geleden
4.2 Recidiveregeling rijden zonder rijbewijs

Voor de voertuigcategorie 3 (brom- en snorfietsers, inclusief brommobielen8) geldt onderstaande recidiveregeling:

Eerste overtreding: OM-transactie € 160

Tweede overtreding (binnen vier jaar na afdoening van de eerste overtreding: dagvaarden, eis ter zitting: geldboete vanaf € 220 en voorwaardelijke hechtenis

Derde overtreding (binnen vier jaar na afdoening van de eerste overtreding): dagvaarden, eis ter zitting: onvoorwaardelijke hechtenis
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij de reacties geef je aan dat het de tweede keer is, dat je voor dit feit ben gepakt.

normaal gesproken krijg je bij de tweede overtreding nog een transactievoorstel van de officier van justitie. waarschijnlijk heb jij die nu ook gehad, maar heb je hier, om wat voor reden dan ook, niet op gereageerd. bij niet reageren volgt er dan vanzelf een dagvaarding.

de eis ter zitting zal nu hoger liggen dan de richtlijn aangeeft, voor een tweede overtreding rijden zonder rijbewijs. verwacht dat de officier ongeveer 300 euro gaat eisen.

als je op de zitting verschijnt, heb je de kans om van dit bedrag nog iets af te kletsen. verschijnen is altijd beter dan niet op komen dagen.

bij een tweede overtreding hoef je nog niet bang te zijn voor onvoorwaardelijke gevangenisstraf

bij een derde keer wel. dan wordt meestal 2 weken onvoorwaardelijk geeist.
AlphaLimaSierra