is het strafbaar om bloemen te plukken uit de berm? Zo ja, wat is de reden hiervan en wat bedraagt de eventuele boete?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
6.6K

Antwoorden (3)

Bloemen plukken in de berm is in principe niet strafbaar. Het wordt anders als het om beschermde bloemen gaat, die mag je niet plukken.
En het mag uiteraard ook niet langs de autoweg of de autosnelweg, want daar mag je niet in de berm lopen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik kan zo snel nog niet vinden hoe hoog de boete voor het plukken van beschermde bloemen is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, je plukt natuurlijk andermans bloemen.
Je zou dus van de eigenaar van de grond, toestemming moeten krijgen ,om daar bloemen temogen plukken( mits niet beschermd) en om daar te mogen lopen.
Heb ooit in een ver verleden waterplanten uit een sloot gehaald langs de weg, direct een bekend busje met strenge mannen met een pet op.
Ze onderzochten of het soms beschermde planten waren die we er uit hadden gehaald, toen dat niet zo was, kregen we een waarschuwing dat we wel in overtreding waren.
Het was in een buitengebied.
We kregen geen boete.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hebben die strenge mannen ,,niks anders te doen.
Of wordt het tijd dat er een bloemen pluk pas komt.
Tegen betaling uiteraard.
Kassa.
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ha, ha, waren waarschijnlijk gebeld door een natuur freek, Ik haalde er krabbescheren uit de sloot en sommige zien dat als natuurverstoren.
Maar als de nazomer in Boskoop de sloten worden schoon gemaakt, liggen de krabbescheren met duizenden op de kant ;-)
Dan bellen ze niet.
Maar juist door het ieder jaar opschonen van de sloten, blijft de krabbescheer bestaan, anders zouden ze elkaar verstikken en zelfs verdwijnen.
Ja een krabbenscherentrekuitpas zou welkom zijn ;-)
Bloemen plukken in de berm is niet strafbaar als het een berm is die bij een openbare weg hoort. Die bloemen zijn dan van niemand. Natuurlijk mag je niks vernielen om bij die bloemen te komen.
Als de berm van een bewoner is, of als een bewoner de berm bijhoudt en daar dus eigen bloemen in heeft staan mag het niet.