Mag je bloot in je eigen tuin liggen ook al woon je in een rijtjeshuis ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
66.4K

Het beste antwoord

Het mag niet als de buren er aanstoot van kunnen nemen:

"Veel mensen zonnen bloot in hun eigen tuin. De wet is van toepassing op openbare terreinen. Je tuin is privé. Het is echter aannemelijk dat voor je tuin min of meer dezelfde regels gelden als voor een geschikte, openbare locatie. M.a.w. geen inkijk vanaf de openbare straat, geen inkijk van de buren. Zeker niet wanneer deze zich hierover kunnen beklagen. Per tuin zelfs in dezelfde straat kan de situatie dus totaal verschillend zijn!"

http://www.naturisme-online.nl/naturisme/naturisten-federatie.html

hoewel iedereen vrij is in zijn doen en laten en zijn manier van kleden heeft de wetgever het nodig gevonden om bepaalde zaken te regelen. Eén van deze zaken is dat mensen geen aanstoot mogen geven aan anderen. Omdat andere mensen aanstoot zouden kunnen nemen aan het naaktlopen van betrokkene is artikel 239 van het wetboek van Strafrecht er gekomen In dit artikel staat:
Met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie wordt gestraft schennis van de eerbaarheid:
1°. op of aan een plaats, voor het openbaar verkeer bestemd;
2°. op een andere dan onder 1° bedoelde openbare plaats, toegankelijk voor personen beneden de leeftijd van zestien jaar;
3°. op een niet openbare plaats, indien een ander daarbij zijns ondanks tegenwoordig is.

Daarnaast in artikel 430a van het wetboek van Strafrecht:
Hij die zich buiten een door de gemeenteraad als geschikt voor ongeklede openbare recreatie aangewezen plaats, ongekleed bevindt op of aan een voor het openbaar verkeer bestemde plaats die voor ongeklede recreatie niet geschikt is, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.

Overigens is het zo dat in de eigen beslotenheid van het eigen huis betrokkene meer vrijheden hebt, dan buiten het eigen huis en/of tuin. Als andere mensen (buren?) aanstoot nemen aan het naaktzonnen in de tuin, zal betrokkene of de buren maatregelen moeten nemen om de overlast voor hen uit te sluiten. (lid 3 van artikel 239 Strafrecht)

http://forum.fok.nl/topic/1033831/3/25 (posting nummer 57)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, hoor als je van bekijks houdt. Je mag alleen niet van de openbare weg zichtbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja daarom doe ik het geniepig maar soms als er mensen aan de overkant lopen aat ik hem zakken het is echt sterker dan mezelf
Dat mag zeker maar je mag niet zichtbaar zijn vanaf de openbare weg. Dit geldt niet voor de buren, zij mogen je wel kunnen zien. Echter is het aan te bevelen met je buren te ovrrleggen