Wie bepaald of een bouwkundig ontwerp voldoet aan de eisen van de gemeente? en of je een bouwvergunning krijgt?

Ik heb een ontwerp gemaakt voor een project. Het is nogal een groot ontwerp van 6 meter hoog en 125 meter lang. De welstandcommissie heeft een positief advies gegeven. Wat word er met het advies gedaan en wie bepaald of je een bouwvergunning krijgt? De gemeente wil namelijk geen bouwvergunning verlenen voor dit ontwerp. Het zou te hoog zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat houdt jouw ontwerp precies in? Is het dat gebouw, dat te hoog is, of is het de beplanting die te hoog zou zijn?

Het beste antwoord

In elke gemeente is er een technische dienst die nagaat of uw ontwerp voldoet aan de bouwkundige eisen van hun.
Dit kan op legio punten zijn, bv aantal verdiepingen, kleur gevelsteen, platdak of niet, enz, enz.
Dit is om een beetje uniformiteit te hebben en er bv in een woonwijk plots geen hoogbouw opduikt, of nog dat iedereen 5m van de straat moet blijven tbv een voortuin en erop toeziet dat er niemand maar 2m aanhoudt, enz.
Zo kan het zijn dat ze die 6m veel te hoog vinden omdat het bv het zicht belemmerd voor de veiligheid van het verkeer, ook omdat het totaal niet past in de omgeving, en zo kan ik er nog wel een paar bedenken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat hier om een industriegebied. Dit ontwerp moet een deel het gebouw camoufleren zodat het aanzicht vanaf de snelweg beter word. daarnaast is het ontwerp volledig beplant". het is dus eerder een verbetering dan een belemmering van het uitzicht. Maar een oordeel is een oordeel. Is het wel mogelijk om met beplanting de gewenste hoogte te bereiken? Bijvoorbeeld een 4 meter hoge haag?
Dit valt niet onder een bouwvergunning lijkt mij..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Initieel een pracht idee.
Een haag is natuurlijk een goed idee waar ze hun neus niet kunnen insteken.
Anderzijds is het niet zo praktisch om op 4m hoogte en 125m lang zo een haag jaarlijks in bedwang te houden.
Daarbij komt dat het vele jaren duurt alvorens die zo hoog komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is nou een groot voordeel van een miljoenen bedrijf. Het bouwkundig element word gehalveerd naar drie meter, wat enorm scheelt in de kosten (minder leemgrond en tempex). Hierdoor kunnen er dus (dure) hagen worden aangeschaft van onder andere vier meter hoog. Het bijhouden is veel werk dat geef ik toe. Aan de andere kant is dit met een hoogwerker prima te doen. Ik zie op dit moment geen andere oplossingen. De hoogte van zes meter (of meer) moet worden bereikt anders kloppen de verhoudingen niet meer.

Andere antwoorden (1)

Wie er ook een gunstig advies zal uitbrengen doet hier niet ter zake.
Het gebouw voldoet NIET aan de Algemene Plaatselijke verordening; "het is te hoog".
De gemeente bepaalt in deze. Het gebouw moet aan de regelgeving van de gemeente voldoen!
amc