Waarom word Microsoft steeds aangeklaagd voor dingen als: concurrentievervalsing en illegale monopolie?

Er zijn steeds bedrijven die MS aanklagen voor bijvoorbeeld, het mee leveren van Internet Explorer en Windows Media Player bij de besturingssystemen.

Ik zie het probleem daarin niet. Als je die programma's niet wilt gebruiken, dan doe je dat toch niet? Ik gebruik ook Google Chrome en VLC player.

Dus wat is nou het probleem?

11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De aanklachten tegen Microsoft hebben te maken met de antitrustwetgeving ofwel het mededingingsrecht. Daarin zijn o.a. het recht op vrije concurrentie en het verbod van misbruik van een dominante positie vastgelegd.

Microsoft trachtte zijn producten zó af te schermen dat het voor andere aanbieders onmogelijk werd om concurrerende producten in de markt te zetten. Op grond van het mededingingsrecht is dan sprake van valse concurrentie. Ook heeft Microsoft jarenlang bij Windows (het besturingssysteem voor computers) alleen de door Microsoft zelf ontwikkelde browser Internet Explorer meegeleverd. Daarmee bevoordeeld het bedrijf zijn eigen product (dat niets met een besturingssysteem te maken heeft) ten nadele van de concurrentie.

Toegevoegd na 1 minuut:
"bevoordeeld" moet zijn: bevoordeelde
Pieter2011
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Aangezien Microsoft technisch uitsluitend haar eigen producten, programma's dus, toeliet..en soms nòg toelaat.. bij de door hen verkochte stuurprogramma's, sloten zij alle concurrenten uit.

De Europese gemeenschap kreeg aldus geen voet tussen de deur.

Om de Europese bedrijven de mogelijkheid te bieden ook hun bijdrage te leveren aan de ontwikkeling en verkoop van software, beboet men Microsoft voor dit uitsluitinsbeleid.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Dat snap ik dus niet, je zegt: Aangezien Microsoft technisch uitsluitend haar eigen producten, toeliet..en soms nòg toelaat. Welke programma's zijn dat dan? Want ik heb nog nooit een PC gehad waarop ik niet in staat was om de Media Player en IE te deinstalleren en er een andere op te zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist omdàt zij gedwongen werden hun programma's toegankelijk voor anderen te maken..merk jij daar niets van. Groet, Ton