Stel ik steel een fiets, en word aangegeven bij de politie. Het is duidelijk dat ik de dader ben. Wat voor straf krijg ik dan in Nederland?

Toegevoegd na 17 minuten:
En stel dan dat het gaat om iemand in de leeftijd van 18 jaar.

Toegevoegd na 19 minuten:
Krijg je dan ook een strafblad, of een aantekening?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
8.6K

Het beste antwoord

De officier van justitie bepaalt aan de hand van een puntenstelsel welke straf er wordt gegeven. Dat zijn de Polaris-richtlijnen. Het systeem waardeert misdrijven via een rekensom. Aan ieder delict is in de richtlijnen van Polaris een aantal strafpunten toegekend. Polaris werkt daarvoor met het begrip ' basisdelict': een strafbaar feit in de kale vorm. Ieder basisdelict heeft een vast aantal strafpunten. Fietsendiefstal levert bijvoorbeeld 15 punten op, woninginbraak 60 punten en een autokraak 20 punten. Bijzondere omstandigheden kunnen maken dat een delict voor lichtere of zwaardere bestraffing in aanmerking komt dan door dit aantal punten wordt aangegeven.

Ieder sanctiepunt staat voor 29 euro aan transactie of boete, dan wel een dag gevangenisstraf of - als een verdachte daarvoor in aanmerking komt - 2 uren taakstraf. Bij bijvoorbeeld een simpele fietsdiefstal (basiswaardering: 10 strafpunten) horen dus ook 10 sanctiepunten: 290 euro transactie, volgens Polaris.

Toegevoegd na 20 minuten:
Ja, een fietsdiefstal of het in bezit hebben van een gestolen fiets kan leiden tot een strafblad met daaraan gekoppeld maatschappelijke gevolgen!
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah je hebt een minnaar. En dat terwijl je een goed antwoord geeft.
Plus van mij dus.
Amadea
12 jaar geleden
Dank je!

Andere antwoorden (2)

290 euro boete

In de link staat beschreven hoe dit bepaald wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt aan je leeftijd, en aan het feit of je al eerder een fiets gestolen hebt (recidive).
In principe kun je enkele uren worden opgesloten en ga je naar huis met een boete.

Onderstaand artikeltje in hierbij interessant:

Een 20-jr. jongen uit Hoogeveen kon in de kraag worden gegrepen toen hij bij het zien van agenten een net gestolen fiets weggooide. Verdachte is nieuwjaarsmorgen in vrijheid gesteld, met een boete van € 220,- .