Asielhond adopteren, ten aller tijden eigendom van het asiel?

Stel ik 'neem' een hond uit het asiel? Blijft hij dan altijd eigendom van hun? Ik hoor hier namelijk veel verhalen over en ik wil absoluut niet dat hij na een paar jaar opeens word weggehaald! Op websites vind ik niet genoeg iformatie hierover, het liefst heb ik antwoorden met eigen ervaring.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.3K

Antwoorden (5)

Ik heb ook een asielkat gehad, en ja op de een of andere manier bleef die " eigendom"maw als zij merkten dat de kat niet goed verzorgd werd hadden ze het recht hem terug te halen. Ze zijn een keer langs geweest toen ik niet thuis was, en zagen de kat lekker op de rugleuning van de bank in de zon liggen. Dus ze waren tevreden, verder nooit meer iets van gehoord.
Dus dat ze je hond zomaar uit het niets even terug komen halen lijkt mij sterk overdreven
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, dit is een manier om ALS er verdachte omstandigheden zijn, het dier weer te kunnen terughalen.
Zorg e gewoon normaal voor het dier, zal dat niet gebeuren.
Nee, dat is niet mijn ervaring. Wel was het hier zo dat de hond gechipt was door het asiel en hij op de naam van het asiel bleef staan. Maar dat betekent niet dat ze de hond zomaar op kunnen komen halen, het wordt jouw hond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn hond was ook gechipt door het asiel, maar kreeg de code mee zodat ik de gegevens aan kon passen op mijn naam en adres.
Nee, voor de Nederlandse wet is een huisdier een goed waarover je eigendom kunt verkrijgen, en wanneer jij een overeenkomst met een asiel sluit over de eigendomsoverdracht van een dier, word jij de eigenaar en krijg je alle daarbij horende rechten. Het is niet mogelijk om de overdraagbaarheid van een goed (in dit geval een huisdier) weg te nemen door bijvoorbeeld een eigendomsvoorbehoud te maken. Wanneer jij dus een dier koopt bij het asiel, is en blijft dit jouw hond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, het asieldier wordt jouw eigendom onder voorwaarden
Mocht je dier nog niet zijn geholpen staat in je contract dat je niet mag fokken met het dier en dat bij verwaarlozing het dier terug kan worden genomen.
Ze kunnen komen kijken, dit gebeurd meestal net nadat je het dier hebt opgehaald. Verder is je dier gechipt en de registratie kun je dan overzetten van het asiel naar jouw eigen adres. Daarna hoor je nooit meer iets van het asiel, is mijn ervaring.
Ik heb meerdere keren een dier uit het asiel gehaald.
Ook staat in de voorwaarden dat je het dier niet mag doorverkopen of weggeven.

In de bron kun je ook de voorwaarden nalezen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij hadden onze kat in bruikleen van het asiel :-). Ik vind dat altijd zó gek klinken, maar zo was het wel: wij tekenden een bruikleenovereenkomst, waarbij we dus aangaven goed voor het beest te zorgen, en hem terug te brengen als we ooit niet meer voor hem zouden kunnen zorgen. Overigens was dat ook al gebeurd met 't arme beest: hij was toen voor de derde keer in het asiel. En een ontzettend lief beest, kon alleen niet met kleine kinderen samen.

Maar goed, ik weet niet of er verschil is per asiel, maar bij ons was het dus een bruikleenovereenkomst. Maar dat betekent niet dat ze hem zomaar weer op kunnen komen halen hoor! Alleen als er aanwijzingen zijn dat je niet goed voor hem zorgt, maar hooguit leggen ze nog eens één keer een huisbezoek af als je hem een paar weken hebt, en daarna hoor je echt niets meer van ze. Het gaat erom dat je als je bijvoorbeeld een pup of kitten neemt die te jong is om te laten casteren/steriliseren, dat je er dan voor tekent dat je dat op tijd laat doen. Het asiel wil immers een tehuis vinden voor beesten zonder huis, en wil niet dat diezelfde beesten bijdragen aan het krijgen van nog meer zwerfdieren. Dat is dus één ding, en daarbij mag je niet je hond of kat uit het asiel zelf aan iemand anders geven. Waarschijnlijk wel in overleg, maar ze willen dat je hem terugbrengt als je er niet meer voor kunt zorgen. Dat alles om te voorkomen dat mensen een dier uit het asiel halen en dan tijdens een vakantie besluiten hem in het bos achter te laten of achteloos aan de buurvrouw te geven. Als je dus ziek zou worden, of je gaat naar een bejaardentehuis waar geen honden mee mogen, of je kinderen blijken allergisch te zijn, of wat dan ook, dan ben je volgens de overeenkomst verplicht om hem terug te brengen. Dát is waar het om gaat, en natuurlijk geeft zo'n contract ze ook een basis om het dier mee te nemen als je buurman bij de dierenpolitie zou melden dat je hem mishandelt. Maar als je goed voor hem zorgt, haalt echt niemand van het asiel je hond of kat bij je weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, dit geldt bij vrijwel alle asiels.