Waarom hebben ggz-instellingen het over 'clienten' en niet over 'patienten'? En heeft juridisch gezien de ene term meer rechten dan de andere term ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Die gewoonte stamt uit de 70er jaren, waarin gepleit werd voor meer gelijkwaardigheid in de hulpverlening. Degene die hulp vraagt is een gelijkwaardig persoon, die een probleem heeft.
Het woord patient heeft een veel meer betuttelende gevoelswaarde. Vooral toen werd dat gevoeld.
Tegenwoordig zijn patienten meestal al mondig.

Toegevoegd na 2 minuten:
juridisch gezien zijn er geen verschillen.
De een is de hulpvrager, en de ander de hulpverlener, of de hulpvrager nu patient of client wordt genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1, zo heb ik laatst hier op GV geleerd dat ' bejaarden' echt niet meer kan, men spreekt nu van ouderen.
"Een patiënt is iemand aan wie medische, paramedische en/of verpleegkundige hulp wordt verleend", aldus Wikipedia. In de GGZ gaat het in principe niet om medische ingrepen maar om geestelijke gezondheidszorg en dat is wat anders.
Verder wordt cliënten ook wel gebruik als sjiek woord voor 'klanten'. Advocaten (en andere beroepen in de zakelijke en financiële dienstverlening) hebben cliënten; de bakker en slager hebben klanten.
Computoon
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan clienten in de ggz worden toch ook medicijnen geven zoals anti depressiva en angst remmers?
Waar ik me zorgen om maak is dat clienten in de toekomst ''klanten'' worden genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De GGZ behoort tot de gezondheidszorg, hetgeen de benaming al duidelijk maakt. Er wordt net zo goed behandeld als in de somatische zorg, al is de vorm van de behandeling anders. Daarom ben ik ervoor om gewoon 'patiënt', iemand met een ziekte, te blijven hanteren. Hulpvragers en hulpverleners vind ik inderdaad betere termen dan cliënten. 'Klanten' is helemaal een verschrikking. Die shoppen en dat werkt in de gezondheidszorg niet, althans, ik vind dat we de commercie niet zover moeten laten komen..