Hoe wordt er in ziekenhuizen omgegaan met verschillen in culturen?

Hier bedoel ik mee: Stel je voor er is bijvoorbeeld een moslim cliënt die niet door een vrouw wil worden gewassen, wordt hier dan rekening mee gehouden of hebben de verpleegkundigen zoiets van: Nederlandse cliënten worden ook weleens gewassen door iemand van het andere geslacht, dus niet zeuren.
Zijn hier richtlijnen voor?

Toegevoegd na 52 seconden:
Het is een vraag uit een opdracht van school over omgang met andere culturen, maar ik kan geen antwoord vinden:S

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Er wordt zoveel mogelijk rekening mee gehouden.
Als iemand bloedend de ehbo binnengebracht wordt zal er niet in eerste instantie naar eventuele geloofsconflicten gekeken worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik in het ziekenhuis was opgenomen lag ik op de kamer met een Somalisch (moslim) meisje en die mocht zelfs haar hoofddoek niet af doen waar mannelijke verpleegkundigen bij waren.
En ze werd echt alleen gewassen en geholpen met omkleden door vrouwelijke verpleegkundigen.
Dus ze houden er wel rekening mee.
Toen mijn broer eens langs kwam bij mij ( buiten het bezoekuur) deed ze snel haar hoofddoek op die ze net had afgedaan toen ze wilde gaan slapen.En de mannelijke verpleegkundigen mochten haar wel helpen als ze bijvoorbeeld begeleiding nodig had om naar een andere afdeling te gaan(voor een onderzoek oid),maar ze mochten er niet bij zijn als ze zich voor zo'n onderzoek (deels) moest uitkleden of omkleden.
Ze zei dat dat verplicht was ivm haar geloof.
Hoe het dan precies met de arts zat die haar behandelde weet ik ook niet,die moest haar toch onderzoeken.
Ze kreeg ook Halal-maaltijden in het ziekenhuis(ik wist eerst niet eens wat dit was)dus ja,met andere culturen wordt dus wel rekening gehouden.