Kan men zich in Nederland laten registreren als op een boot wonende? En moét dat in een haven zijn of om het even waar?

Ik wil graag op mijn boot wonen en ingeschreven staan. Ik ben uit België afkomstig en wil nu graag in Nederland geregistreerd worden. Momenteel lig ik niet in een haven maar gratis langs een rivier. Ik wil het ook liever zo, ik hou van rustige eenzame plaatsen en wil dus liever niet in een officiële haven. Moet dat dan via een referentieadres of zo, waar ik mijn post ontvang? Ik heb wel een vriendin in de buurt waar ik m'n post zou kunnen ophalen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als je op een officiële ligplaats ligt, is het geen enkel probleem. Je hebt dan een adres, maar je moet wel een ligvergunning hebben en betaalt belasting.
Als je je eigen ligplek hebt uitgekozen, wordt het gecompliceerder. Waarschijnlijk is de gemeente verplicht je in te schrijven zolang je daar feitelijk woont, maar het kan gedoe geven en als je op die plek niet mag liggen, kan je gedwongen worden te vertrekken.