Mag een presentator, die een oplichter bij thuiskomst confronteert, een voordeur blokkeren zodat de oplichter niet bij het slot kan en binnen kan?

Ik zit net een programma te kijken waarbij een presentator een ''oplichtster'' confronteert met haar praktijken, en daarbij constand met zijn lichaam de weg van de sleutel (in de hand van de oplichtster) naar het slot van de autodeur van de ''oplichtster'' blokkeert. Dit is toch uitlokken van fysiek geweld. (dit gebeurde op straat)

Mijn vraag heb ik een beetje aangepast omdat ik dit zelfde ook ooit gezien heb bij iemand in de voortuin waarvan de voordeur geblokkeerd werd. Mag dat zomaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat een politie agent weet wat wel en niet mag, wil niet zeggen dat hij zich dan ook aan de regels houd. Integendeel zelfs, hij weet precies waar de grens ligt en schroomt er niet voor om voor een paar kijkcijfers die grens te passeren. Wat deze oplichtster ''hoogst waarschijnlijk'' heeft gedaan, is niet door een rechter beoordeeld en is de ''oplichtster'' niet door een rechter veroordeeld. Verder is het de taak van de politie (dus niet een ex politie agent bewapend met cameraploeg) om in actie te komen. Met alle respect hoor, maar uit uw reactie maak ik op, dat marteling van personen voordat ze in een rechtzaal zijn berecht en veroordeeld, geen probleem is. Ik begrijp uw reactie overigens volkomen. Het gaat immers om veel geld, machteloze gedupeerde, en een ongestrafte dader. Mensen die dit doen moeten zondermeer de straf krijgen die ze verdienen, maar niet op de manier hoe de presentator dat deed of hoe u deze schetst denk ik dan, want dat was tenslotte de vraag, mag de presentator dit??

Antwoorden (2)

De meeste presentators van dat soort progamma's hebben toestemming van de politie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
nee hoor, politie staat hier helemaal buiten.
Nee, officieel mag dit niet. Iemand hinderlijk volgen of hinderlijk ophouden op de openbare weg zijn, op grond van de APV, niet toegestaan (zie bron).

In dit geval daagt de presentator haar uit met maar één doel: spannende televisie maken en hoge kijkcijfers scoren.
De presentator heeft de oplichtster (letterlijk en figuurlijk) in het nauw gedreven, waardoor ze geen kant uit kan.

De vrouw zit in een machteloze positie en de presentator weet dat. De politie bellen is voor haar geen optie, want dan wordt ze meteen meegenomen voor verhoor. Als ze de presentator hardhandig aanpakt, gebeurt hetzelfde. Dan blijven er voor haar twee opties over: hard wegrennen of de confrontatie aangaan...
Pieter2011