Wat is het voor- of nadeel wanneer de Kantonrechter in een civiele zaak mondeling vonnis wijst?

Van een mondeling vonnis blijkt bij de Kantonrechter geen stukken meer aanwezig omdat de zaak door het mondelinge vonnis is" geroyeerd"

Toegevoegd na 18 uur:
Het gaat hier om een door een gerechtsdeurwaarder bij de kantonrechter aangebrachte zaak tot betaling aan de schuldeiser van een vordering

Toegevoegd na 6 dagen:
Waar kan ik informatie vinden over het uitspreken van een mondeling vonnis ? Mij is gebleken dat er ook geen proces-verbaal is opgemaakt als de zaak is geroyeerd. Is het niet vreemd dat de rechtbank geen gegevens meer heeft over die zaak?
/

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (2)

Vreemd, elk vonnis wordt namelijk mondeling gedaan, alleen kan de rechter ter zitting uitspraak doen of na een bepaalde periode.

Van iedere rechtszaak en vonnis wordt door de griffier een proces-verbaal opgemaakt, ook in het proces-verbaal wordt het vonnis meegenomen.

Daarbij moet van elk vonnis een schriftelijke kopie naar alle betrokkenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dit is een typische praktijk vraag, hier kan internetwijsheid niets mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook in de praktijk zal men hier geen antwoord op gegeven kunnen worden. Er is vermoedelijk geen vonnis gewezen, de zitting heeft vermoedelijk zelfs niet plaats gevonden daar er over de zaak niets te vinden is, dus ook geen proces-verbaal is op gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dan is er wel vonnis gewezen.
U neemt klaarblijkelijk vraagsteller niet serieus anders zou je dat niet zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem de vraagsteller zeer serieus, ben alleen bang dat de vraagsteller mogelijk dingen door elkaar gooit zoals geroyeerd en geseponeerd. Overigens als er een zitting geroyeerd wordt komt er ook geen vonnis, dan is er een rechtszaak aanhangig gemaakt die nimmer ter zitting had mogen komen, echter is van een geroyeerde zitting ook een proces-verbaal opgemaakt. Daarnaast kan het ook nog zijn dat de vraagsteller ontslagen is van rechtsvervolging. De vraagstelling is dus onvoldoende om er een duidelijk klip en klaar antwoord op te geven. Een geroyeerde zaak en een vonnis gaan niet samen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk wat je zegt.
Een zitting kan niet geroyeerd zijn.
Je weet niet waar je over praat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wel geschorst zonder uitspraak en dan de dager niet ontvankelijk verklaard, wordt in de volksmond wel eens geroyeerd genoemd. Echter ook van deze zitting is een proces-verbaal opgemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geschorst is voor bepaalde of onbepaalde tijd uitgesteld (zaak wordt niet van de rol gehaald)
Geroyeerd dan bestaat de zaak niet meer(word van de rol gehaald)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees je wel wat ik schrijf? Blijkbaar niet. Een zaak kan van de rol gehaald worden door de eiser voor de zitting, dan komt er geen vonnis, volgens vraagsteller was er een vonnis. Eiser kan tijdens de zitting aangeven dat de gronden van de rechtszaak weggevallen zijn, zitting wordt beëindigd zonder vonnis of PV. Eiser kan tijdens zitting niet ontvankelijk worden verklaard, is een mondeling vonnis, wordt een PV van opgemaakt. Eiser kan tijdens de schorsing van de zitting (rechter geeft aan eind van de zitting aan wanneer het vonnis gewezen wordt, deze periode is ook een schorsing van de zitting) niet ontvankelijk worden verklaard, ook dan wordt er een PV opgemaakt. Eiser kan in het vonnis niet ontvankelijk worden verklaard, dan is er zowel een PV als een vonnis.
Er zijn geen voor of nadelen, je bent weer terug bij "af."
Er kan weer een nieuwe vordering ingesteld worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Totaal niet. Als de rechter de zaak niet ontvankelijk verklaard kan de eiser niet als nog op dezelfde gronden een nieuwe zaak opstarten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U weet het verschil niet tussen niet ontvankelijk en geroyeerd.
U bent een praatjesmaker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat blijkt uit al je antwoorden wie hier de praatjes maker is. Een rechtszitting kan niet geroyeerd zijn als er een vonnis gewezen is zoals de vraagsteller aangeeft.