Welk misdrijf pleegt men als men een bommelding doet?

Ik bedoel staat het doen van een bommelding als zodanig omschreven in het wetboek of zal zo iemand vervolgd worden voor een ander feit en zo ja waarvoor en wat is de maximale strafmaat,mocht je dat ook weten?

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik bedoel een valse bommelding.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

Artikel 258 van het Wetboek van Strafrecht stelt een maximale straf van twee jaar gevangenis op bedreiging met enig misdrijf waardoor de algemene veiligheid van personen of goederen in gevaar wordt gebracht. Dit artikel kan ook worden gebruikt tegen verdachten van het doen van valse bommeldingen. Voor de vraag of van 'bedreiging' sprake is, is het subjectieve gevoel (bij de ontvanger van de bedreiging) en niet de vraag of het een deugdelijk middel is om iemand te doden of ziek te maken beslissend.

Tot voor kort kon een verdachte van een valse bommelding alleen vervolgd worden op grond van artikel Artikel 142 van het Wetboek van Strafrecht ("Hij die opzettelijk door valse alarmkreten of signalen de rust verstoort, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee weken of geldboete van de tweede categorie").

Uiteraard kunnen degenen die een valse bommelding doen of een poederbrief versturen, ook aansprakelijk gesteld worden voor de schade die het gevolg is van hun handelen (bijvoorbeeld als gevolg van een ontruiming).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In België zijn valse bommeldingen strafbaar als misdrijf tegen de openbare veiligheid (Belgisch Strafwetboek). In Nederland kan een bommelding strafbaar zijn als bedreiging volgens artikel 285 van het Wetboek van Strafrecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de wet staat dat jij geen valse meldingen mag doen, in zo'n geval zal de bommelder waarschijnlijk voor de schade moeten opdraaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Minimaal verstoring van openbare orde, lijkt me zo