Is een wao-uitkering tot aan je pensioen ?

voorbeeld: ik ben 55 jaar, heb 39 dienstjaren en ben 1 maand geleden voor 80-100% afgekeurd.

Toegevoegd na 11 uur:
nog even ter verduidelijking: ik ben in 2002 voor 50% afgekeurd en onlangs voor 100% en val dus nog onder de WAO

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
16.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je nu arbeidsongeschikt wordt krijg je sowieso geen wao, maar wia en bij volledig arbeidsongeschikt iva.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je wordt om de zoveel tijd nog steeds herkeurt(dacht om de 2jaar)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet als je een IVA uitkering hebt.

Het beste antwoord

Wie nog onder de oude wetgeving valt (WAO dus) krijgt geen verplichte 5-jaarlijkse herkeuring meer. Dit zijn de mensen die óf uitgezonderd zijn van de herkeuringen onder de Geus vanwege hun leeftijd, óf die ook onder het nieuwe regime nog recht hebben op WAO. De verplichte 5-jaarlijkse herkeuringen zijn voor die groep afgeschaft. Dat betekent niet dat je per definitie nooit meer opnieuw gekeurd zal worden: als er aanleiding voor is, kun je worden opgeroepen. Als er geen aanleiding is, loopt de WAO gewoon door. Ik zal even kijken of ik nog een bron voor je kan vinden, want ik zie dat hier nogal veel verwarring over is, zoals dat je onder de WIA zou vallen terwijl je duidelijk zegt dat je nog onder de oude wetgeving valt, of dat er steeds nieuwe beoordelingen zouden zijn. De verplichte 5-jaarlijkse herbeoordelingen zijn heel nadrukkelijk afgeschaft voor de oude WAO'ers, dus dat klopt gewoon niet.

Toegevoegd na 5 minuten:
Kijk even in de bron, daar staat duidelijk in wat geldt voor mensen die nog onder de oude WAO vallen. O.a.:

"Voor artikel 99 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Art. 98e.
Arbeidsongeschiktheidsuitkeringen die zijn toegekend vóór de inwerkingtreding van de Wet wijziging systematiek herbeoordelingen arbeidsongeschiktheidswetten, dan wel daarna met toepassing van artikel 91b, worden geacht te zijn toegekend voor onbepaalde tijd."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lies12, heel veel dank voor de duidelijke uitleg, ik ben hier heel goed mee geholpen want het heeft veel onduidelijkheid weggenomen, dank hiervoor

Andere antwoorden (3)

In deze situatie zal je een IVA uitkering krijgen, wao bestaat niet meer. Die uitkering loopt door tot je pensioen.
Of je gelijk een IVA uitkering krijgt of eerst WIA, hangt af van de eventuele mogelijkheden om weer (gedeeltelijk ) aan het werk te kunnen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Zal het nog wat verduidelijken.
Je bent nu afgekeurd, welke uitkering daarbij hoort.hangt af van de verwachting met betrekking tot eventueel herstel, geheel of gedeeltelijk.
De WIA is erop gericht om weer (gedeeltelijk) aan het werk te komen.
Is het duidelijk dat dit , ook in de toekomst niet meer kan, kom je in aanmerking voor IVA, dan is actief zoeken naar mogelijkheden om weer te gaan werken niet meer verplicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WAO bestaat nog wél. Iedereen die na de wijziging van het stelsel arbeidsongeschikt is geworden, valt onder de WIA. Maar mensen die al WAO hadden, of die zoals VS gedeeltelijk arbeidsongeschikt waren en daarom rechten hebben opgebouwd en van daaruit een beroep kunnen doen op WAO, vallen nog gewoon onder de oude regels.
Nee, dat is niet zeker tenzij dat je geen armen en benen meer hebt, maar dat lijkt me bij u niet aannemelijk omdat u 39 dienst jaren hebt.
Zelfs als je voor 100% bent afgekeurd kun je door de UWV nog opgeroepen worden voor een herkeuring.
Ik ken een verhaal van een postbode die had een kennis met een elastische constructie aan zijn handen om zijn vingers weer recht te kunnen krijgen.
Deze werd weer aan het werk gezet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Dubliners,

Ik zag dat je twee tegenstrijdige antwoorden op je vraag hebt gekregen.

Ik wil graag voor de duidelijkheid aangeven dat de reactie van Lies12 helemaal juist is.

Met vriendelijke groet,
René
UWV Webcare Team
ww.uwv.nl/webcare