is beledigen tegen de wet?

als je iemand voor de grap uitscheld, ben je dan illegaal?

maar ook als je menens gaat bekvechten, wat vind de politie daarvan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Je paspoort wordt direct afgepakt en je bent vanaf dan hartstikke illegaal..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij is pas 11....!! Nee hoor, ze pakken je paspoort niet zomaar af. Das alleen als je in een land bent en je vergeet om een verblijfsvergunning aan te vragen als je visum is afgelopen (Bewijs dat je op vakantie mag bijv. 4 weken in een land) en je wilt in dat land blijven ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
he Druiloor de 78e ;-) ik geloof er niks van!

Het beste antwoord

Hallo! Ik zie dat je pas 11 jaar bent (net zoals mijn zoon), dus ik zal het eens uitleggen zodat jij het ook snapt ;)

Er is een verschil tussen pesten en plagen.

- Pesten is als je de ander aan het huilen maakt, zodat hij bang voor je wordt.
- En plagen is als je iets voor de grap zegt, en de ander snapt dat, en moet er dan om lachen.

Als je iemand voor de grap uitscheld en de ander moet erom lachen, dan wordt de politie heus niet boos op je.

De politie wordt boos op je, als je die persoon heel vaak pest en / of uitscheld. En je maakt die persoon zo bang, dat hij niet meer in je buurt durft te komen, of zélfs niet meer op straat. Dan ben je voor menens aan het bekvechten. En dat noem je bedreigen.

Bijvoorbeeld: als je hele lelijke dingen zegt, zoals: "ik ga je dood maken" (Dat mag je natuurlijk niet zomaar zeggen, ook niet voor menens), dan vindt de politie dat niet leuk. Die persoon kan dan wél naar de politie gaan, want zeggen dat je iemand pijn gaat doen (ook al is het een grapje), dat mag natuurlijk niet. Je mag ook niet zeggen dat je iemands spullen gaat kapotmaken, of dat je iemand heel erg pijn wilt doen.

Die persoon kan dus écht naar de politie stappen en dan aangifte doen tegen jou. En dan komt de politie langs om je op te halen of om even een praatje te maken, aangezien je nog jong bent. Dan zullen ze uitleggen wat er kan gebeuren, waarom de politie er is en ze zullen een praatje maken met je ouders.

Je zal niet naar de gevangenis gaan, dat is pas als je 12 jaar bent en je écht menens bent en écht iemand pijn wilt doen. Ze zullen wel eerst kijken hoe serieus het is. Als het niet zo serieus is, krijg je een lichte straf, of helemaal niet. Maar als het wel serieus is, ga je naar een jeugdgevangenis met allemaal andere kinderen tot 18 jaar.

Ik hoop dat je het snapt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel erg bedankt voor "het antwoord op maat" PS. ik word dinsdag as 12!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kies jouw antwoord waarschijnlijk als beste, maar ik kijk nog ff naar andere antwoorden, maar mijn besluit staat vast, big-mamma XD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel! Ik vind het heel aardig van je. Het maakt mij niet zoveel uit welk antwoord je als beste kiest, als je het maar snapt ;)

Andere antwoorden (7)

niets!!!
als je echt in het openbaar vreselijk word uitgescholden kan je aangifte doen van belediging in openbaar..
maar bekvechten gebeurt zoveeeeeeeeellllllll dagelijks, dat de politie daar niets mee kan, die hebben wel andere belangrijkere zaken te doen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onder andere!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
!!!!
Neen. Bovendien: goeie mensen kun je niet beledigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, bijvoorbeeld als je een racistische opmerking maakt kan het strafbaar zijn, want discriminatie is verboden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beledigen is strafbaar gesteld in artikel 266 van het Wetboek van Strafrecht. Je kunt er een maximale gevangenisstraf van 3 maanden voor krijgen of een geldboete van de tweede categorie. Het artikel luidt als volgt: "Elke opzettelijke belediging die niet het karakter van smaad of smaadschrift draagt, hetzij in het openbaar mondeling of bij geschrift of afbeelding, hetzij iemand, in zijn tegenwoordigheid mondeling of door feitelijkheden, hetzij door een toegezonden of aangeboden geschrift of afbeelding, aangedaan, wordt, als eenvoudige belediging, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 3 maanden of geldboete van de tweede categorie."

Dit is een heel technische omschrijving, maar ik zal het iets duidelijker proberen te maken. Jouw opmerking moet geschikt zijn om en/of de strekking hebben een ander te beledigen. Zoals je ziet, hoef jij dus niet uit te zijn op een belediging en hoeft hetgeen jij zegt niet altijd als belediging opgevat te worden. Als jij bijvoorbeeld zegt: "Hij is een homo", hoeft dat geen belediging te zijn. Diegene kan namelijk echt homo zijn. Het wordt anders als jij naar iemand gaat lopen roepen: "He, vieze homo!". Dat zal wel al gauw als belediging opgevat worden, ook al is het een 'grap'.

Je kan de belediging op verschillende manieren doen:
- in het openbaar mondeling of bij geschrift/afbeelding
- in tegenwoordigheid van de beledigde of door feitelijkheden
- het toezenden of aanbieden van een geschrift of afbeelding

Om strafbaar te zijn op grond van dit artikel moet de belediging niet het karakter van smaad of smaadschrift hebben. Dat is het opzettelijk aantasten van iemands goede naam of eer door hem/haar te beschuldigen van een bepaald feit, met het doel om daar ruchtbaarheid aan te geven. Als dit schriftelijk gebeurt, is er smaadschrift (artikel 261 WvSr).

Bekvechten zoals jij vraagt, kan voor de politie een reden zijn om in te grijpen. Dit zal dan vaak niet op grond van belediging gebeuren, maar op grond van verstoring van de openbare orde of iets dergelijks.

Dus: iemand voor de grap uitschelden KAN strafbaar zijn, maar de politie hoeft niet altijd in te grijpen. Voor bekvechten geldt hetzelfde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het best als iemand mij een 'min' geeft, maar leg dan ook uit waarom je een min geeft. Zo kan ik mijn antwoorden daarop aanpassen en meer minnen voorkomen in de toekomst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind ik ook Kippius want u hebt een compleet en correct antwoord gegeven.
Van mij een + .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit het meeste inhoudvolle antwoord van GV.
de andere korten het zo af, van, ah fijn, ff een punt er bij... trouwens dat min een antwoordgever heeft alle antwoorden behalve zichzelf een min gegeven... gewoon lullige zelfpromotie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die gene is waarschijnlijk "rotterdammer" met het wortel plaatje!
In landen als Iran, Saoedi-arabië, Holland en Bahrein kun je volgens de wet achter de tralies belanden als je iets verkeerds zegt over het zogenaamde staatshoofd. Die 'leiders' zelf menen dan ook dat ze boven de wet staan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus ja, beledigen kan tegen de wet zijn. Maar het ligt eraan in welk land je je bevindt en tegen - of over - wie je het zegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het ''slachtoffer'' het als belediging ziet wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beledigen van een ambtenaar in functie is wel strafbaar en daar krijg je wel problemen mee. As iemand jou uitscheldt voor iets, dan is het niet strafbaar en discriminatie is wel strafbaar, maar daar moet wel bewijs voor zijn. Je krijgt niet zomaar een prent of iets.

Wat de politie ervan vindt?
Tja, de politie bestaat gewoon uit mensen zoals jij en ik.
De een zou vinden dat het niet moet kunnen en de ander heeft zoiets van pfff.. boeit me niet.

Bij de vervolging van diverse zaken, dient men te komen met grondige bewijsstukken, anders wordt er niets mee gedaan!

OF je nou de waarheid spreekt of niet!