Is het mogelijk dat iemand jaren lang in een sociale woning woont en tegelijkertijd ergens anders een pand in bezit (eigendom) heeft en verhuurd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.7K

Antwoorden (3)

Ja, dat is heel goed mogelijk en ook niet verboden.
Of het sociaal is, is een tweede.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan, mits:
- de huurder bij het bevolkingsregister staat ingeschreven op het adres van de sociale huurwoning én
- hij/zij voor de huurwoning een woonvergunning heeft van de gemeente.

In de praktijk kon je zulke situaties bijvoorbeeld tegen als de bewoner van een sociale huurwoning bij het overlijden van zijn/haar ouders hun koopwoning erft. Maar een huurder die een erfenis krijgt of de loterij wint, kan zonder problemen ook een woning aankopen en gaan verhuren.

Een aantal politieke partijen wil al jarenlang dat bewoners van sociale huurwoningen een tijdelijk huurcontract krijgen dat wordt opgezegd op het moment dat hun inkomen of vermogen boven een bepaalde grens komt. In de praktijk is daarvan nog niets terechtgekomen.
Pieter2011
12 jaar geleden
Ja het kan, en ik heb zelfs de indruk dat er veel Turken en andere 'buitenlanders' zijn die in hun moederland ook een woning hebben. Dat kan omdat er bij de toewijzing van een huurwoning wordt gekeken naar het inkomen, en niet naar het vermogen.
teusvh
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, wij hebben in Limburg ook veel last van buitenlanders uit de polder. Spreken de taal niet en denken dat ze nog steeds in Holland zitten. Lastig hoor, die buitenlanders.