In hoeverre is het gebruiken van 'geluids of beeld'opname apparatuur bij bepaalde gebeurtenissen legaal om het als bewijsmateriaal te gebruiken?

Bij gesprekken met bijvoorbeeld een persoon waarmee je een conflict hebt, of een instantie zou je de gesprekken kunnen opnemen (zonder dat de andere partij dit weet) en later als bewijsmateriaal gebruiken bij bijv de ombudsman, een advocaat of bij een rechtszitting etc. In hoeverre mag je dit getapte materiaal gebruiken om jezelf te verdedigen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Het beste antwoord

Het is altijd toegestaan om gesprekken op te nemen waaraan je zelf deelneemt. Hiervoor heb je geen toestemming van je gesprekspartner nodig. Je mag ook gesprekken afluisteren in opdracht van iemand anders die meedoet aan de gesprekken. Je kan dit materiaal zonder problemen gebruiken als bewijsvoering in rechtszaken.

De politie mag niet zomaar mensen afluisteren. Zij moeten aan een hele rits voorwaarden voldoen. Voor het afluisteren van (telefoon)gesprekken geldt artikel 126m van het Wetboek van Strafvordering, waarvoor geldt dat het een zwaar misdrijf moet zijn en dat de politie toestemming moet hebben van een rechter-commissaris.

Voor het civiele recht zijn er geen regels met betrekking tot de manier waarop het bewijs verkregen is. Bij het strafrecht mag het openbaar ministerie alleen maar materiaal van de politie gebruiken dat volgens de regels verkregen is. Maar de Hoge Raad heeft meerdere malen bevestigd dat als het materiaal van een andere partij komt, dus bijvoorbeeld van jou, dat het gebruikt mag worden. Dus: de politie zelf mag geen zelfgemaakte opnames van telefoongesprekken zonder toestemming van de rechter-commissaris gebruiken, maar als ze deze opnames van een andere persoon krijgt, dan mag dat wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je geluid en/of beeldmateriaal als bewijs wilt gebruiken moeten de opnames met toestemming van alle partijen zijn gedaan.
Het handigst is het om die toestemming ook op te nemen.
Doe je het opnemen zonder toestemming dan zal alles als onterecht verkregen bewijs worden aangemerkt en kan je er niets mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is geheel afhankelijk van waar en onder welke omstandigheden de opname zijn gemaakt.

Zijn de opnames op jou grondgebied, in jouw huis of op een openbaar terrein gemaakt mogen de beelden en het geluid vrij gebruikt worden

Telefoongesprekken etc. mogen in grondbeginsel alleen gebruikt worden als er toestemming is verkregen van de gesprekspartner, in ernstige zaken kan de rechter besluiten om ook een gesprek zonder toestemming als bewijs toe te laten als het gaat om waarheidsvinding.