Mag een incasso bureau Bellen naar een telefoon op een vast Adres waar De persoon in kwestie niet woont terwijl dat telefoon nummer nooit is gegeve

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Een incassobureau mag iedereen bellen en trachten informatie los te krijgen, ze mogen geen informatie verstrekken waarom ze naar het persoon opzoek zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat doen ze dus wel! Ze bellen zelfs buren op met de mededeling of schuldenaar hen kan bellen ivm een openstaande rekening van ... euro bij ... Ze zeggen dan doodleuk dat degene die een openstaand bedrag heeft, ooit met dit nummer heeft gebeld naar de instantie die geld krijgt. Of dat schuldenaar dat nummer heeft door gegeven.
Vooral bureaus als Vesting Finance staan daarom bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangifter doen betreffende schending privacy en klacht kenbaar maken bij Tros rader en Vara kassa. Vaak helpt publiciteit beter dan klachtencommissies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, klachten aangeven bij het bureau zelf helpt niet.
Is wel gemeld in het forum bij tros radar, wordt veel over deze praktijken geklaagd. Ik weet niet of je andere reactie hebt gelezen over dat bedrijf die de software uitgeeft? Wat kan je daar tegen beginnen? Die verkoopt dus adresgegevens en telefoon nummers en die linkt ze met andere personen.
Als zij reden hebben om aan te nemen dat er een link is tussen dat telefoonnummer en die persoon, mogen ze dat nummer bellen. Bijvoorbeeld: ik bestel iets bij bedrijf X, geef mijn nummer; vervolgens bestel ik iets bij bedrijf Y en er ontstaat een probleem rond de betaling, waardoor dat uitbesteed wordt aan een incassobureau. Maar nu blijken bedrijf X en Y bij hetzelfde overkoepelende bedrijf te horen: dan kan het incassobureau van bedrijf Y je telefoonnummer achterhalen via bedrijf X.
Of misschien bellen ze omdat het om iemand met dezelfde naam gaat.
De beste manier om erachter te komen, is om het aan het incassobureau te vragen (aannemende dat ze naar jou op zoek zijn, anders mogen ze je die info niet geven).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook al horen bedrijf X en bedrijf Y bij hetzelfde overkoepelend bedrijf dan nog mogen ze de gegevens niet doorspelen. Wel is mogelijk dat het persoon in kwestie bij zowel X als Y een schuld heeft en daardoor het nummer bij het incassobureau terecht is gekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ps. de min is niet van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het bureau zegt dan dat je het nummer hebt doorgegeven of er ooit mee hebt gebeld. Maar ze hebben een software programma waar allerlei nummers in staan die gekoppeld kunnen worden aan een bepaalde persoon of adres. Dus als er 3 jaar geleden een jantje pieters op mijn adres heeft gewoond, die ik niet ken. Ik heet elske fiederleske, dus heel andere naam, dan bellen ze jantje pieters op. Ook al staat die niet ingeschreven op mijn adres en ook al woont die inmiddels in Belgie. (heb ik van dichtbij mee gemaakt) Ze vertellen hem in geuren en kleuren waar het om gaat. Daarna liegen ze tegen jou, over hoe ze het nummer kregen. Pas na erg lang aandringen gaven ze toe dat ze die software hadden. Ik heb het bedrijf benaderd om te vragen of ze die persoon en die gegevens konden verwijderen vanaf schuldenaars adres. Maar dat deden ze niet, schuldenaar moest er maar voor zorgen dat die geen schulden meer kreeg (is ook zo, natuurlijk, maar het is niet normaal dat je vorige bewoners lastig blijft vallen of buren) dan werden anderen niet lastig gevallen.