Mag ik werken tot half 1?

Ik ben 16 jaar en ga in een restaurant werken. Mag ik doordeweeks tot half 1 werken? Of tot Hoelaat mag het dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Met zestien mag je volgens het werktijden alle soorten werk doen die een volwassene ook mag doen.

Verder zegt het besluit :
Minimaal 36 uur per week rust.
Minimaal 4 vrije zondagen per 13 weken.
Niet tussen 22.00 uur en 06.00 uur of tussen 23.00
uur en 07.00 uur.
Als er op zondag gewerkt wordt, dan is zaterdag een
vrije dag.
Per dienst maximaal 9 uur.
Per week maximaal 45 uur.
Per 4 weken gemiddelde arbeidstijd van 40 uur per
week.

Verder geldt de regel schooltijd = arbeidstijd. Dit betekent, als je 6 uur op school zit, dat er die dag nog maar 3 uur gewerkt mag worden.

Dat betekent dus dat je niet mag werken na 23.00 uur 's avonds. Tot half één gaat dus niet gebeuren. (En als je tot 11 uur hebt gewerkt, mag je pas om 7 uur weer beginnen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus schooltijd telt mee als arbeidstijd? Dat betekent doordeweeks dan dat na de schooltijd (meestal toch wel minstens zes uur per dag) nog drie uur gewerkt mag worden. In een restaurant begin je meestal om 17.00 of 18.00 uur, dus dan wordt het werken tot 20.00 of 21.00 uur. Klopt dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat klopt inderdaad. Als je zes uur op school zit, mag je nog maar drie uur werken daarnaast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In theorie wel, in de praktijk werk je totdat je klaar bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat toch duidelijk in die link van jou Marleen aangaande werktijden 16 en 17 jarigen;
Niet tussen 22.00 uur en 06.00 uur of tussen 23.00 uur en 07.00 uur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, hoezo ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat u zegt; "Met zestien mag je volgens het werktijden alle soorten werk doen die een volwassene ook mag doen."
Dan klopt dat toch niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mo0et zijn werktijdenBESLUIT ; tikfout.
Soorten werk en werktijden hebben niet zo veel met elkaar te maken. Als je het besluit er op nakijkt, zie je dat jongere kinderen nog niet alles mogen doen op het gebied van lichamelijke inspanning voornamelijk. Dat gaat dus voor een zestienjarige niet meer op ; die mag alles doen wat een volwassene ook mag, ook als je er moe of vuil van wordt. Maar soorten werk staan dus los van werktijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen; Maar zijn vraag gaat toch over werktijden. Werkzaamheden en werktijden 16 en 17 jaar Werkzaamheden: Jongeren vanaf 16 jaar mogen allerlei soorten werk doen alleen werk dat schadelijk of gevaarlijk is, is verboden. Werktijden: Minimaal 36 uur per week rust.
Minimaal 4 vrije zondagen per 13 weken.
Niet tussen 22.00 uur en 06.00 uur of tussen 23.00 uur en 07.00 uur.
Als er op zondag gewerkt wordt, dan is zaterdag een vrije dag.
Per dienst maximaal 9 uur.
Per week maximaal 45 uur.
Per 4 weken gemiddelde arbeidstijd van 40 uur per week. Verder geldt de regel schooltijd = arbeidstijd. Dit betekent, als je 6 uur op school zit, dat er die dag nog maar 3 uur gewerkt mag worden. Volgens je eigen link.