moet verhuurder sleutel hebben van de woning ,als ik slot vervang?

Wat zijn mijn rechten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
12.4K

Antwoorden (7)

Nee natuurlijk niet! Jouw woning is jouw woning. Of je moet onderhuurder zijn, dan zou het kunnen [maar dat weet ik niet zeker] dat er voorwaarde staan in jouw contract omtrent toegang, maar voor elke andere vorm van huren bepaal jij, en alleen jij wie er een voordeursleutel heeft.
Succes en privacy gewenst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verhuurder moet een sleutel hebben van de woning. Indien u het slot vervangt, moet je hem daarvan in kennis stellen en hem een reservesleutel ervan bezorgen. De verhuurder mag echter in geen geval ke woning betreden zonder je toestemming!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heeft-ie ook geen sleutel nodig! Ik zou het een onveilig idee vinden dat iemand anders een sleutel heeft. We hebben bij een bekend stel ouderen zelfs met opzet het slot vervangen omdat de vorige bewoner dood was en de erfgenamen niet met zekerheid wisten welke sleutels er waren en we kregen duidelijk bijgemaakte sleutels die zij hadden ingeleverd bij de verhuurder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet er de reglementering maar is op nalezen! Er kunnen altijd onvoorziene zaken gebeuren. Als de verhuurder je woning zonder je toestemming zou betreden, kan je hem ook juridisch aanklagen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zou ik dan toch graag een bron van zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een verhuurder mag als hij iets verhuurt GEEN sleutel achterhouden en als je alle sloten van het huis vervangt heeft hij daar niets mee te maken en GEEN recht op een sleutel!
Laat mij de reglementering waar je het over hebt maar eens zien dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is de reglementering in België anders dan in Nederland. In elk geval is het zo, dat als de huurder weigert om een sleutel van zijn buitendeur af te geven, hij aansprakelijk zal worden gesteld ingeval er bij b.v. brand of andere calamiteiten de deur of andere zaken moeten worden geforceerd. Hij zal dan voor de herstellingskosten moeten opdraaien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"hij aansprakelijk zal worden gesteld ingeval er bij b.v. brand of andere calamiteiten de deur of andere zaken moeten worden geforceerd. Hij zal dan voor de herstellingskosten moeten opdraaien" Gelukkig hebben wij in Nederland een opstalverzekering die dergelijke schades dekt.
Voor particulier huren ben ik daar niet zeker van, maar een woningbouwvereniging mag GEEN sleutel hebben van een woning die verhuurd wordt.

Toevallig pas meegemaakt: mijn buren waren wekenlang weg, en hadden niet goed geregeld dat hun kat goed verzorgd werd. Gevolg was dat het beestje dagenlang geen eten heeft gehad, en uiteindelijk de politie het slot opengeboord heeft om de kat te bevrijden. De woningbouwvereniging had geen contactgegevens van de buren, en kon zelf dus niets doen. Iemand van de woningbouw is erbij geweest om het slot te vervangen nadat de woning opengemaakt was, en vervolgens werd de sleutel van dat nieuwe slot netjes aan de wijkagent overhandigd, omdat zij zelf deze sleutel dus niet in hun bezit mogen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geldt ook voor de particuliere markt hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leek mij eigenlijk ook, maar dat wist ik niet 100% zeker. Dank voor de info!
Mijn ervaring daarmee is ,ik had noodgedwongen een ander slot op mijn kelder deur moeten plaatsen omdat een of andere gek die deur in had staan trappen. ( mijn vriendje van toen) En toen ik het flat verliet om een andere woning te betrekken heb ik uiteraard de sleutel van kelder deur gewoon in geleverd. Anders had de woning bouw vereniging zonder sleutel gezeten,en zou de nieuwe huurder niet in zijn kelder kunnen. De kans was dan groot geweest dat de woning bouw een andere deur en een ander deur kozijn zou gaan plaatsen en dat de kosten daarvan op mij verhaald zouden worden.
Bij particuliere verhuur moet de eigenaar altijd verplicht een sleutel hebben van zijn eigen woning, als jij het slot vervangt ben je dus verplicht hem of haar daarvan een sleutel te geven of je bent verplicht om hem of haar te vertellen waar ie in geval van nood de sleutel weg kan halen. Zolang jij in die woning zit mag ie er niet zonder jou toestemming in want jij hebt recht op je privacy (mits jij gewoon huur betaald) Maar in een noodsituatie kun jij nog zo gesteld zijn op je prive leven, als bij hem of haar het alarm af gaat ivm brand of koolmomoxide, heeft diegene het volste recht om in je huis te komen om daar de situatie in te schatten. Het is tenslotte altijd nog zijn eigendom!.
Huur je een woning of kamer via een stichting wanneer je niet in staat bent zelfstandig te leven en dus ambulante zorg nodig hebt, dan heeft je leiding altijd een sleutel en als je geen vaste leiding hebt dan kun je er voor kiezen om de sleutel weg te laten hangen in een kluis waar alleen het personeel maar bij kan komen en niet de bewoners van de stichting. Let er wel voor op dat je leiding meestal niet je huis eigenaar is en dat je ondanks het feit dat je begeleider hebt toch zelf verantwoordelijk bent en blijft voor je appartement. ( kijk daarom altijd goed je contract na)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De huurder mag de sloten veranderen als de verhuurder geen respect kan opbrengen voor de privacy van de huurder.
In de situatie dat een verhuurder dan een kopie van de sleutel verlangt, heeft de rechter bepaald dat afgifte van de sleutel van het gehuurde een veel te grote inbreuk betekent op het recht van de huurder op bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3886
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee,het huis wat jij huurt is dan wel eigendom van de woningbouwvereniging maar zij hebben niet het recht een sleutel van de woning in bezit te hebben.
Geldt ook voor de particuliere markt.
Een eigenaar die iets verhuurt doet afstand van het recht zijn bezit te betreden.
Wanneer hij zijn bezit wenst te betreden ivm bijv. onderhoudswerkzaamheden dient hij eerst toestemming te vragen en dien je hem zelf toe te laten tot de woning.
Weiger je hem de toegang heb je daartoe het volste recht.
Je moet hem echter ooit wel de gelegenheid geven onderhoudswerkzaamheden uit te kunnen voeren.
Jij hebt ten alle tijde het recht sloten te vervangen.
Over het algemeen is het zelfs zo dat het hang- en sluit- werk op kosten van de huurder dienen te worden onderhouden en vervangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt van de voorwaarden in jouw huurcontract af.
Of...
misschien is er in Nederland een standaard huurwet die dit verplicht.

Lees dus jouw huurcontract dan merk je vanzelf of hierover iets vermeld staat.
Volgens mij is het wel fair om de eigenaar van het pand hierover in te lichten.